HomeBlogsSocial media 2023: Hoe je als overheidsorganisatie jong talent bereikt
Social media

Social media 2023: Hoe je als overheidsorganisatie jong talent bereikt

Geschreven door Roxane Mikx – Eikelenboom

Geschreven door: Roxane Mikx – Eikelenboom

Social media 2023: Hoe je als overheidsorganisatie jong talent bereikt

Het is geen geheim dat het aantrekken van jong talent cruciaal is voor overheidsorganisaties. In de moderne wereld is het gebruik van sociale media een onmisbaar middel om hen te bereiken. Echter, de keuze voor de juiste sociale mediakanalen is van groot belang. Investeer je jouw tijd en middelen op de juiste plek, of verspil je deze in een kanaal dat zijn glans heeft verloren? In 2023 zijn sociale media diep verankerd in ons dagelijks leven. Het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom Research 2023 toont aan dat het gebruik blijft toenemen. In deze blog delen we de belangrijkste resultaten die van toepassing zijn op het aantrekken van studenten en starters voor gemeenten en overheden en hoe je als overheidsorganisatie jong talent bereikt op social media. Zo zul je ontdekken welke kanalen geschikt zijn voor jouw campus recruitment.

Wat is jong talent?

Aangezien we ons richten op campus recruitment voor overheidsorganisaties, concentreren we ons op jong talent. Newcom onderscheidt in hun onderzoek tussen twee groepen: 15 tot en met 19 jaar en 20 tot en met 39 jaar. De meeste studenten behalen hun diploma voor havo of vwo tussen de leeftijd van 17 en 19 jaar. Aangezien studenten in de beginfase van hun studie meestal nog niet intensief bezig zijn met werkgevers, is de groep van 15-19 jaar voornamelijk relevant voor branding (of potentiële bijbanen). De groep van 20-39 jaar is daarentegen bijzonder interessant voor recruiters, omdat ze actief bezig zijn met hun toekomstige carrière.

Interessante vondsten uit het Nationale Social Media Onderzoek 2023

 

1. Meer platformen en meer tijd

Het dagelijkse gebruik van sociale media is toegenomen, zowel in de groep van 15-19 jaar als in de groep van 20-39 jaar.  Deze stijging biedt nieuwe kansen om contact te leggen met deze doelgroep.

2. TikTok in opkomst

TikTok groeit opnieuw t.o.v. 2022, maar minder snel dan het jaar ervoor. Vooral de groep van 15-19 jaar laat opnieuw een sterke stijging zien in het aantal gebruikers en de gemiddelde duur dat deze jonge doelgroep op het platform zit.

3. Vooral Facebook laat een daling zien

Facebook verliest een half miljoen gebruikers ten opzichte van 2022, en vooral de doelgroep 15-19 jaar besluit om te stoppen met Facebook. Dit komt omdat ze andere platformen interessanter vinden of hun leeftijdsgenoten kiezen voor andere platformen

Wat betekent dit voor campus recruitment bij overheidsorganisaties?

Als overheidsorganisatie is het van groot belang om de juiste sociale mediakanalen te selecteren voor je campus recruitment-strategie. Hier zijn de kanalen die wij bij jouw overheidsorganisatie beschouwen als effectieve keuzes:

TikTok, het blijvertje

TikTok heeft zich snel gevestigd als een krachtig platform, met veel potentieel voor creatieve recruitmentinitiatieven. De mogelijkheid om een gemeenschap op te bouwen en met korte video’s een leuke sfeer te creëren, biedt kansen voor werkgevers. Jong talent heeft vaak een korte aandachtsspanne, en deze compacte filmpjes trekken hun aandacht.

Whatsapp, communicatie versnellen

Whatsapp is het meest gebruikte platform en is handig voor directe communicatie met studenten. Het stelt ons in staat om kandidaten snel op de hoogte te houden, wat bijdraagt aan een positieve candidate experience.

Facebook en Instagram, combineren

Het combineren van Facebook en Instagram is een krachtige strategie voor employer branding, community building en het promoten van vacatures of evenementen. Beide platformen bieden unieke voordelen, dus ons advies is om ze samen te gebruiken. Zorg ervoor dat je advertenties aanpast aan elk platform, aangezien Instagram meer visueel is en aan het begin van de oriëntatiefase ligt, terwijl Facebook meer ruimte biedt voor tekst en een andere aanpak vereist. Toch zien we een daling in het Facebook gebruik onder de jongere doelgroep. Mocht je dus een keuze willen maken tussen Instagram en Facebook voor het werven van jong talent, kies dan voor Instagram!

LinkedIn, bij het begin van arbeidsmarktoriëntatie

LinkedIn biedt mogelijkheden voor employer branding, maar heeft een duidelijk zakelijke inslag. Vooral studenten dichtbij hun afstudeermoment kiezen ervoor om LinkedIn aan te maken, om zich op de arbeidsmarkt te oriënteren. Zorg er dus ook zeker voor dat je zichtbaar bent op LinkedIn!

Adverteren op social media

Alle genoemde platforms (behalve Whatsapp) bieden advertentiemogelijkheden, wat nuttig kan zijn om snel resultaten te behalen met je recruitmentcampagnes. Adverteren op social media stelt jou in staat om gericht de juiste doelgroep te bereiken en te overtuigen.

Kies de juiste kanalen voor jouw doelgroep

Voor nu zijn Whatsapp, Facebook, Instagram en LinkedIn en TikTok de duidelijke winnaars voor campus recruitment. Ontwikkel content die geschikt is voor elk kanaal en integreren ze in jullie strategie. Blijf op de hoogte van trends en ontwikkelingen in het sociale medialandschap, want deze blijven veranderen. Wees kritisch en zorg ervoor dat je investering in verhouding staat tot het gewenste resultaat. Een doordachte strategie zal je helpen om het beste resultaat te behalen bij het aantrekken van jong talent voor je overheidsorganisatie.

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen