Gemeente Amsterdam

Case Gemeente Amsterdam - traineeshipmarketing

HomeCasesGemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam | Job marketing

Hoe de Gemeente Amsterdam de juiste trainees, met een diversiteit aan achtergronden, weet te werven voor hun traineeships


  • Promotiecampagnes voor de verschillende traineeships

  • Voldoende kandidaten om de juiste trainees voor de posities te selecteren

  • 48 plaatsingen van topkandidaten op de drie verschillende traineeships

Hoe de Gemeente Amsterdam de juiste trainees, met een diversiteit aan achtergronden, weet te werven voor hun traineeships >

De uitdaging: verschillende doelgroepen aantrekken voor de diverse traineeship van de Gemeente Amsterdam

De Gemeente Amsterdam zoekt publieke young professionals die willen werken aan uitdagende projecten binnen de stad. De gemeente heeft verschillende traineeships, waarmee zij kandidaten met diverse achtergronden een vliegende start bieden voor een carrière binnen de publieke sector. Maar hoe vind je hiervoor de geschikte kandidaten, wanneer:

  • Jouw doelgroep zich niet direct aangetrokken voelt om in de publieke sector aan de slag te gaan, door algemene vooroordelen over het werken voor de overheid
  • Je zeer diverse doelgroepen zoekt, waaronder ook technische profielen, die niet allemaal beseffen dat de gemeente ook mogelijkheden voor hen biedt
  • Je rekening moet houden met een budget per traineeship, dat zo efficiënt en effectief mogelijk wilt inzetten om het beoogde aantal trainees te werven

Je maakt gebruik van een scherpe job marketing campagnes waarbij je elk traineeship op een structurele en duidelijke manier op de kaart zet bij potentiële trainees.

Het resultaat: werving van geschikte trainees voor de verschillende traineeships van de Gemeente Amsterdam

Samen met de Gemeente Amsterdam hebben we de promotie van hun traineeships nieuw leven in geblazen. In samenwerking met de partijen en teams van de gemeente hebben we wervingscampagnes opgezet voor de verschillende traineeships. De communicatie heeft een opfrisbeurt gekregen, de targeting is flink aangescherpt met behulp van passende candidate journeys en de budgetten zijn op een efficiëntere manier ingezet. Dit heeft geleid tot mooie resultaten:

Promotiecampagnes voor de verschillende traineeships

Elk traineeship van de gemeente biedt andere mogelijkheden en is op zoek naar andere profielen. Voor TGA (Traineeship Gemeente Amsterdam) zoekt de gemeente ambitieuze bestuurlijke kandidaten die zich willen inzetten voor het maatschappelijk belang. Het TTA (Technisch Traineeship Amsterdam) zoekt technisch talent dat zich gaat inzetten om de (civiel)technische uitdagingen van Amsterdam te overwinnen. En het Vaktraineeship richt zich op vakspecialisten die de bouwprojecten van de stad naar het volgende niveau gaan tillen. In elke campagne staan de unieke aspecten van het traineeship centraal, waarbij volop aandacht is voor hoe het echt is om als trainee aan de slag te gaan in onze hoofdstad. Zo krijgen kandidaten een kijkje in de keuken, zien ze hoe met een baan bij de overheid het verschil kan maken en dat er ook interessante technische banen te vervullen zijn binnen de gemeente.

Voldoende kandidaten om de juiste trainees voor de posities te selecteren

Om de beste trainees te kunnen selecteren, is het belangrijk om voldoende sollicitaties te genereren. Hierbij gaat het natuurlijk niet alleen om aantallen, maar vooral ook om de kwaliteit van de sollicitanten. Door een multimediale campagne passend bij de verschillende doelgroepen bereiken we het juiste talent. Door het eerder genoemde kijkje in de keuken en de eerlijke communicatie, weten kandidaten goed voor welke functie ze kiezen en solliciteert het talent dat ook echt op de functie past.

48 plaatsingen van topkandidaten op de drie verschillende traineeships

De drie wervingscampagnes voor het Technisch Traineeship Amsterdam, het Vaktraineeship en het Traineeship Gemeente Amsterdam hebben in totaal ruim 1000 sollicitaties opgeleverd. Hierdoor zijn er met succes 48 trainees geworven die zich nu met veel enthousiasme inzetten voor het publiekelijke belang binnen de gemeente Amsterdam.

Wat zegt de klant

De communicatie met Natural Talent is prettig en vakkundig, ze denken mee met de klant. Natural Talent legt de vinger op de zere plek, maakt een stappenplan en voert deze concreet uit. Geen complicerende bijzaken of risico's. Gewoon direct tot de kern. Heel prettig.
Metropoolregio Amsterdam
Amella Dulovic , Projectleider Traineepool Metropoolregio Amsterdam
Case detail logo

Wie is Gemeente Amsterdam?

De gemeentelijke organisatie Amsterdam bestaat uit vier clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). Stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken, inzamelen van huishoudelijk afval en welzijnswerk in de buurt. De gemeente wil de beste mensen aan zich binden, met hart voor de Amsterdamse publieke zaak, en heeft hier een speciaal traineeship voor ontwikkeld.

Section conversion background
Heb je vragen over de mogelijkheden voor traineeshipmarketing? Of wil je gewoon eens sparren? Roxane staat je graag persoonlijk te woord!

Heb je vragen over de mogelijkheden voor traineeshipmarketing? Of wil je gewoon eens sparren? Roxane staat je graag persoonlijk te woord!