RichtingZuid

Herpositionering en nieuwe campus recruitment strategie overheidstraineeship

Een samenwerking met RichtingZuid

HomeCasesRichtingZuid
RichtingZuid | Strategie en boodschap

Resultaten om trots op te zijn


  • Een nieuwe strategie, positionering én huisstijl passend bij het traineeship én de doelgroep

  • Een nieuwe website voor zowel trainees als opdrachtgevers die optimaal converteert

  • Een sterke traineeshipmarketing campagne die kwalitatief sterke trainees aantrekt

Resultaten om trots op te zijn

De uitdaging: na vijf jaar te bestaan, helemaal terug naar de basis en RichtingZuid op de kaart zetten als het unieke traineeship dat ze is binnen de publieke sector.

Nadat het traineeship van RichtingZuid was opgericht is het in vijf jaar tijd uitgegroeid tot een succesvol concept. De basis, positionering, huisstijl, website en marketing zijn echter ontwikkeld aan het begin. Hoe doe je dit traineeship eer aan wetende dat:

  • De positionering, huisstijl, website en marketing nogal verouderd zijn;
  • Binnen dit traineeship zowel trainees als stakeholders een belangrijke rol spelen;
  • De arbeidsmarkt steeds krapper worden en er veel concurrentie is voor traineeships;

Je start samen een uitgebreid EVP onderzoek, compleet met nieuwe positionering, passende huisstijl, website én traineeshipcampagne.

Het resultaat: een traineeship dat straalt én met recht een goede basis genoemd mag worden voor jong talent dat een carrière ambieert in de publieke sector.

Samen met RichtingZuid hebben we drie belangrijke stappen gezet om het traineeship de basis te geven die het verdient. Met open communicatie, samenwerking én korte lijntjes hebben we er samen voor gezorgd dat een solide basis is gelegd om ook de komende jaren kwalitatief sterkte trainees te werven. Mooie resultaten om trots op te zijn:

Een nieuwe strategie, positionering én huisstijl passend bij het traineeship én de doelgroep

Werken met een duidelijke strategie en sterke basis: er is een uitgebreid kwalitatief en kwantitatief onderzoek gehouden onder (oud-)trainees en stakeholders in de vorm van interviews en een enquête. Dit gaf inzicht in de sterke en minder populaire kanten van het traineeship. De resultaten zijn op een interactieve manier gecombineerd met de wensen van de doelgroep en de directie heeft de minder sterke punten meteen aangepakt. Vervolgens hebben we samen de drie speerpunten bepaald: samenwerking, hart voor Limburg en groei & ontwikkeling. Deze pijlers vormen de basis voor de nieuwe propositie: RichtingZuid: trainees die Limburg sterker maken. Vanuit deze vernieuwde basis, was de volgende stap het ontwikkelen van een nieuw logo, een nieuwe huisstijl én tone-of-voice. Een frisse, moderne stijl die past bij dit unieke traineeship én haar doelgroep, welke bestaat uit zowel jong talent als opdrachtgevers binnen de provincie Limburg.

Een nieuwe website voor zowel trainees als opdrachtgevers die optimaal converteert

Met een sterke basis, was het tijd om alles bij elkaar te brengen met een nieuwe website gebouwd door onze vaste webbouwer Mindworkz. Voor RichtingZuid de ideale partij, want gevestigd in Limburg. Met een design dat perfect past binnen de huisstijl én de provincie Limburg in de schijnwerpers zet werd een tweeledige website ontwikkeld waarop zowel potentiële trainees als -opdrachtgevers alles te weten kunnen komen over RichtingZuid én direct hun interesse kenbaar kunnen maken in de vorm van een inschrijving voor de inhouse avond, sollicitatie, inschrijving voor de talentpool of het aanmelden van een opdracht. Dé perfecte basis van de wervingscampagne voor de nieuwe lichting trainees. En dat betaalde zich direct uit tijdens de campagne: de nieuwe website had 29% meer nieuwe gebruikers ten opzichte van het jaar ervoor en had een bouncepercentage van slechts 55%. Bovendien werd bij 89% van de bezoeken meer dan één pagina bezocht. Dit alles resulteerde in een interesseverhoging onder de bezoekers van maar liefst 80% ten opzichte van de oude website. Een grote stap in het aantrekken van de beste trainees voor provincie Limburg!

Een sterke traineeshipmarketing campagne die kwalitatief goede trainees aantrekt

De campagne van en het traineeship floreerde met de nieuwe positionering en huisstijl. De advertentiebeelden én teksten kregen een nieuw sausje en de bezoekers werden met trots naar de nieuwe website gestuurd. De campagne behaalde uitstekende resultaten en had een click trough rate (CTR) die 45,6% hoger was dan de benchmark van de gemiddelde online campagne in Nederland. En behaalde bovendien 39% meer kliks in vergelijking met CTR van de gemiddelde jobmarketing campagne. RichtingZuid gaat met haar strenge selectie voor kwantiteit boven kwaliteit. En kwaliteit kregen ze. Maar liefst 69% van de sollicitanten kwam door de eerste selectie. Een stijging van 6% ten opzichte van het jaar daarvoor. Met een steeds krapper wordende arbeidsmarkt wist de campagne het juiste kwalitatief goede talent met hart voor Limburg te bereiken. Het was daardoor in positieve zin moeilijk om de groep trainees te selecteren. Ook kandidaten die het net niet geworden zijn hadden perfect gepast in het traineeship, dat slechts een beperkt aantal plekken kent.

Wat zegt de klant

Wij hebben op dit moment een tweede traject lopen met Natural Talent, in het kader van de employer branding van ons traineeship. Ons traineeship bestaat op dit moment vijf jaar en we voelden de noodzaak om het traineeship te evalueren: waar liggen onze sterke punten, en waar kunnen we een verbeterslag maken? Ook wilden we, juist in de huidige krappe arbeidsmarkt, achterhalen hoe we het traineeship het beste kunnen profileren naar de trainee-doelgroep toe. Door middel van een uitgebreid onderzoek wordt toegewerkt naar een employer value proposition, wat de basis zal vormen van o.a. onze externe communicatie. Ook in dit traject worden we uitstekend begeleid en heb ik het vertrouwen dat we op een eigentijds eindresultaat gaan komen dat geheel bij ons past.
RichtingZuid
Jorine van der Steen , Coördinator Traineeprogramma RichtingZuid
Natural Talent heeft voor ons een stevige wervingscampagne op poten gezet voor de wervingsperiode van ons traineeship. Via verschillende eigentijdse kanalen heeft Natural Talent onze doelgroep bereikt en ons als werkgever goed in de picture gezet. Niet alleen hebben zij de campagne ontworpen, maar ook volledig uitgevoerd. Dit heeft ons veel tijd en werk gescheeld. Na afloop van de campagne heeft Natural Talent een indrukwekkende evaluatie van de campagne met ons gedeeld, helemaal data-gedreven. Dit helpt ons voor het volgende jaar om te weten welke acties uit de campagne effect hebben gehad, en welke we de volgende keer beter niet meer hoeven doen.
RichtingZuid
Jorine van der Steen , Coördinator Traineeprogramma RichtingZuid
Mijn ervaring met het werken met Natural Talent is alom positief. Vanaf het moment van de kennismaking heb ik het gevoel gehad dat ik met een professionele en kundige organisatie te maken had. Het team van Natural Talent is jong, gedreven, en elk teamlid is een specialist op zijn of haar vakgebied binnen campus recruitment en employer branding. Werken met Natural Talent betekent dat je open moet kunnen staan voor eerlijke feedback over je organisatie, want die krijg je absoluut. De eerste keer is dat misschien confronterend, maar het is duidelijk dat Natural Talent vooral jou als organisatie/werkgever wil helpen om jezelf zo goed mogelijk te profileren op de arbeidsmarkt.
RichtingZuid
Jorine van der steen , Coördinator Traineeprogramma RichtingZuid
Case detail logo

Wie is RichtingZuid?

Met hart voor de samenleving van Provincie Limburg zetten de organisatie en trainees van RichtingZuid zich in om Limburg sterker te maken. Door de verscheidenheid aan organisaties uit de Provincie Limburg, die aangesloten zijn bij het traineeship, ontdekt jong talent de verschillende kanten van het overheidsvak. Een win-win situatie waarbij overheidsorganisaties profiteren van de frisse blik van jong talent én waarbij trainees de kans krijgen om toegevoegde waarde te leveren aan de Limburgse maatschappij. Het traineeship RichtingZuid is onderdeel van Provincie Limburg.

Section conversion background
Heb je vragen over onze klantprojecten of wil je eens sparren over jouw wervingsstrategie? Sebastiaan staat je graag persoonlijk te woord!

Heb je vragen over onze klantprojecten of wil je eens sparren over jouw wervingsstrategie? Sebastiaan staat je graag persoonlijk te woord!