HomeCasesRichtingZuid
RichtingZuid | Aanpak en positioneringOptimalisatie recruitmentsite, Student value proposition

Hoe RichtingZuid haar traineeship liet floreren door krachten te benoemen, valkuilen te overwinnen en haar communicatie geheel te vernieuwen

  • Een nieuwe positionering passend bij het traineeship én de doelgroep

  • Een compleet vernieuwde huisstijl inclusief tone-of-voice in tekst en beeld

  • Een nieuwe website voor zowel trainees als opdrachtgevers die optimaal converteert

Hoe RichtingZuid haar traineeship liet floreren door krachten te benoemen, valkuilen te overwinnen en haar communicatie geheel te vernieuwen>

De uitdaging: na vijf jaar te bestaan, helemaal terug naar de basis, en RichtingZuid neerzetten als het unieke traineeship dat ze is binnen de publieke sector.

Nadat het traineeship van RichtingZuid was opgericht is het in vijf jaar tijd uitgegroeid tot een succesvol concept. De basis, positionering, huisstijl en website zijn echter ontwikkeld aan het begin. Hoe doe je dit traineeship haar eer aan wetende dat:

  • De positionering, huisstijl en website nogal verouderd zijn;
  • Binnen dit traineeship zowel trainees als stakeholders een belangrijke rol spelen;
  • De arbeidsmarkt steeds krapper worden en er hoge concurrentie is voor traineeships;

Je start samen een uitgebreid EVP onderzoek, compleet met nieuwe positionering, passende huisstijl en website.

De uitdaging: na vijf jaar te bestaan, helemaal terug naar de basis, en RichtingZuid neerzetten als het unieke traineeship dat ze is binnen de publieke sector.>

Het resultaat: een traineeship dat straalt én met recht een goede basis genoemd mag worden voor jong talent dat een carrière ambieert in de publieke sector.

Samen met RichtingZuid hebben we drie belangrijke stappen gezet om het traineeship de basis te geven die het verdient. Met open communicatie, samenwerking én korte lijntje hebben we er samen voor gezorgd dat een solide basis is gelegd om de zesde lichting trainees te werven. Mooie resultaten om trots op te zijn:

Een nieuwe positionering passend bij het traineeship én de doelgroep

Een uitgebreid kwalitatief en kwantitatief onderzoek onder (oud-)trainees en stakeholders in de vorm van interviews en een enquête hebben inzicht gegeven in de sterke en minder populaire kanten van het traineeship. De resultaten zijn gepresenteerd tijdens een interactieve sessie en gecombineerd met de wensen van de doelgroep. De directie is direct aan de slag gegaan om de minder sterke punten aan te pakken én er is samen een positionering ontwikkeld die bestaat uit drie pijlers, leeft binnen de organisatie én de doelgroep aanspreekt: RichtingZuid: trainees die Limburg sterker maken.

Een compleet vernieuwde huisstijl inclusief tone-of-voice in tekst en beeld

De drie pijlers uit het EVP onderzoek: samenwerking, hart voor Limburg en groei & ontwikkeling vormde de basis voor een nieuw logo, huisstijl én tone-of-voice. Een traject dat we samen bewandeld hebben. Waarin ruimte is aangebracht voor brainstormen, feedback én bezinning. Zo hebben we samen een frisse, moderne stijl ontwikkeld die past bij dit unieke traineeship én haar doelgroep, welke bestaat uit zowel jong talent als opdrachtgevers binnen de provincie Limburg.

Een nieuwe website voor zowel trainees als opdrachtgevers die optimaal converteert

Nu de eerste twee belangrijke stappen gezet waren, was het tijd om alles bij elkaar te brengen met een nieuwe website gebouwd door onze vaste webbouwer Mindworkz. Voor RichtingZuid, de ideale partij, want gevestigd in Limburg. Met een design dat perfect past binnen de huisstijl én de provincie Limburg in de schijnwerpers zet werd een tweeledige website ontwikkeld waarop zowel potentiële trainees als -opdrachtgevers alles te weten kunnen komen over RichtingZuid én direct hun interesse kenbaar kunnen maken in de vorm van een sollicitatie, inschrijving voor de talentpool of het aanmelden van een opdracht. Dé perfecte basis van de wervingscampagne voor de nieuwe lichting trainees.

Wat zegt de klant

Natural Talent heeft voor ons een stevige wervingscampagne op poten gezet voor de wervingsperiode van 2018 voor ons traineeship. Via verschillende eigentijdse kanalen heeft Natural Talent onze doelgroep bereikt en ons als werkgever goed in de picture gezet. Niet alleen hebben zij de campagne ontworpen, maar ook volledig uitgevoerd. Dit heeft ons veel tijd en werk gescheeld. Na afloop van de campagne heeft Natural Talent een indrukwekkende evaluatie van de campagne met ons gedeeld, helemaal data-gedreven. Dit helpt ons voor het volgende jaar om te weten welke acties uit de campagne effect hebben gehad, en welke we de volgende keer beter niet meer hoeven doen.
RichtingZuid
Jorine van der Steen , Coördinator Traineeprogramma RichtingZuid
Case detail logo

Wie is RichtingZuid?

Met hart voor de samenleving van Provincie Limburg zetten de organisatie en trainees van RichtingZuid zich in om Limburg sterker te maken. Door de verscheidenheid aan organisaties uit de Provincie Limburg, die aangesloten zijn bij het traineeship, ontdekt jong talent de verschillende kanten van het overheidsvak. Een win-win situatie waarbij overheidsorganisaties profiteren van de frisse blik van jong talent én waarbij trainees de kans krijgen om toegevoegde waarde te leveren aan de Limburgse maatschappij. Het traineeship RichtingZuid is onderdeel van Provincie Limburg.

Section conversion background
Wil je ons nog beter leren kennen?

Wil je ons nog beter leren kennen?

Roxane staat je graag persoonlijk te woord!

Liever eerst zelf meer informatie lezen over onze dienstverlening? Maak kennis met onze visie op campus recruitment