Een samenwerking met RichtingZuid
Een nieuwe strategie, positionering én huisstijl passend bij het traineeship én de doelgroep
Een nieuwe website voor zowel trainees als opdrachtgevers die optimaal converteert
Een sterke traineeshipmarketing campagne die kwalitatief sterke trainees aantrekt
Nadat het traineeship van RichtingZuid was opgericht is het in vijf jaar tijd uitgegroeid tot een succesvol concept. De basis, positionering, huisstijl, website en marketing zijn echter ontwikkeld aan het begin. Hoe doe je dit traineeship eer aan wetende dat:
Je start samen een uitgebreid EVP onderzoek, compleet met nieuwe positionering, passende huisstijl, website én traineeshipcampagne.
Samen met RichtingZuid hebben we drie belangrijke stappen gezet om het traineeship de basis te geven die het verdient. Met open communicatie, samenwerking én korte lijntjes hebben we er samen voor gezorgd dat een solide basis is gelegd om ook de komende jaren kwalitatief sterkte trainees te werven. Mooie resultaten om trots op te zijn:
Werken met een duidelijke strategie en sterke basis: er is een uitgebreid kwalitatief en kwantitatief onderzoek gehouden onder (oud-)trainees en stakeholders in de vorm van interviews en een enquête. Dit gaf inzicht in de sterke en minder populaire kanten van het traineeship. De resultaten zijn op een interactieve manier gecombineerd met de wensen van de doelgroep en de directie heeft de minder sterke punten meteen aangepakt. Vervolgens hebben we samen de drie speerpunten bepaald: samenwerking, hart voor Limburg en groei & ontwikkeling. Deze pijlers vormen de basis voor de nieuwe propositie: RichtingZuid: trainees die Limburg sterker maken. Vanuit deze vernieuwde basis, was de volgende stap het ontwikkelen van een nieuw logo, een nieuwe huisstijl én tone-of-voice. Een frisse, moderne stijl die past bij dit unieke traineeship én haar doelgroep, welke bestaat uit zowel jong talent als opdrachtgevers binnen de provincie Limburg.
Met een sterke basis, was het tijd om alles bij elkaar te brengen met een nieuwe website gebouwd door onze vaste webbouwer Mindworkz. Voor RichtingZuid de ideale partij, want gevestigd in Limburg. Met een design dat perfect past binnen de huisstijl én de provincie Limburg in de schijnwerpers zet werd een tweeledige website ontwikkeld waarop zowel potentiële trainees als -opdrachtgevers alles te weten kunnen komen over RichtingZuid én direct hun interesse kenbaar kunnen maken in de vorm van een inschrijving voor de inhouse avond, sollicitatie, inschrijving voor de talentpool of het aanmelden van een opdracht. Dé perfecte basis van de wervingscampagne voor de nieuwe lichting trainees. En dat betaalde zich direct uit tijdens de campagne: de nieuwe website had 29% meer nieuwe gebruikers ten opzichte van het jaar ervoor en had een bouncepercentage van slechts 55%. Bovendien werd bij 89% van de bezoeken meer dan één pagina bezocht. Dit alles resulteerde in een interesseverhoging onder de bezoekers van maar liefst 80% ten opzichte van de oude website. Een grote stap in het aantrekken van de beste trainees voor provincie Limburg!
De campagne van en het traineeship floreerde met de nieuwe positionering en huisstijl. De advertentiebeelden én teksten kregen een nieuw sausje en de bezoekers werden met trots naar de nieuwe website gestuurd. De campagne behaalde uitstekende resultaten en had een click trough rate (CTR) die 45,6% hoger was dan de benchmark van de gemiddelde online campagne in Nederland. En behaalde bovendien 39% meer kliks in vergelijking met CTR van de gemiddelde jobmarketing campagne. RichtingZuid gaat met haar strenge selectie voor kwantiteit boven kwaliteit. En kwaliteit kregen ze. Maar liefst 69% van de sollicitanten kwam door de eerste selectie. Een stijging van 6% ten opzichte van het jaar daarvoor. Met een steeds krapper wordende arbeidsmarkt wist de campagne het juiste kwalitatief goede talent met hart voor Limburg te bereiken. Het was daardoor in positieve zin moeilijk om de groep trainees te selecteren. Ook kandidaten die het net niet geworden zijn hadden perfect gepast in het traineeship, dat slechts een beperkt aantal plekken kent.
Met hart voor de samenleving van Provincie Limburg zetten de organisatie en trainees van RichtingZuid zich in om Limburg sterker te maken. Door de verscheidenheid aan organisaties uit de Provincie Limburg, die aangesloten zijn bij het traineeship, ontdekt jong talent de verschillende kanten van het overheidsvak. Een win-win situatie waarbij overheidsorganisaties profiteren van de frisse blik van jong talent én waarbij trainees de kans krijgen om toegevoegde waarde te leveren aan de Limburgse maatschappij. Het traineeship RichtingZuid is onderdeel van Provincie Limburg.