/
/

5 redenen waarom je een Inhousedag MOET organiseren

In mijn vorige blog heb ik je vier mogelijkheden gegeven om één op één contact met studenten en starters te realiseren. Dit kan via bedrijvenbeurzen, inhousedagen, speeddates of het organiseren van een challenge of business case. In deze blog wil ik een van die mogelijkheden verder toelichten, namelijk het organiseren van een inhousedag. Ik geef je vijf redenen waarom jouw organisatie er goed aan doet om een inhousedag te organiseren.

1. Een Inhousedag biedt studenten een kijkje in jouw keuken

Tijdens een inhousedag geef je studenten de kans om een kijkje te nemen in jouw ‘bedrijfskeuken’. Het is daarbij aan te raden om je productie- of dienstverleningsproces te laten zien, een uitgebreide rondleiding te geven door het kantoor en een presentatie over je bedrijfscultuur te geven. Geef studenten daarnaast de kans om vaktechnische vragen te stellen aan je medewerkers. 

Studenten bij een Inhousedag

2. Wat voor soort studenten zijn in je geïnteresseerd?

Naast het feit dat studenten kunnen beoordelen of jouw organisatie ben hen past, kun jij ook beoordelen wat voor vlees je in de kuip hebt. Gedurende de dag heb je uitgebreid de kans om studenten te spreken, bovendien beschik je na afloop over hun gegevens waardoor je ze warm kunt houden voor een carrière bij jouw organisatie. 

3. Inhousedagen verlagen wervingskosten

Een veel gemaakte fout is dat bedrijven denken dat het organiseren van een inhousedag hoog in de papieren loopt. Het is namelijk een feit dat gemiddeld 10% van de deelnemers van een inhousedag vervolgens wordt aangenomen. In dat geval zijn de kosten dus relatief laag, vergeleken bij andere vormen van recruitment. Je kunt veel tijd en geld besparen door (delen van) de organisatie van je inhousedag uit te besteden aan externe partijen. Natural Talent beschikt over jarenlange ervaring op het gebied van de organisatie van inhousedagen en het werven van potentiële deelnemers.

4. Een Inhousedag zorgt voor meer naamsbekendheid en employer branding

Om bezoekers te trekken voor je inhousedag is een grootschalige promotiecampagne op de voor jou meest interessante onderwijsinstellingen noodzakelijk. Daarmee bereik je een grote groep studenten, waarvan weliswaar relatief maar een kleine groep daadwerkelijk zal deelnemen, maar wat wel zal zorgen voor een flinke boost voor je naamsbekendheid en employer branding.  Daarnaast hebben deelnemers van de dag na afloop een goed beeld van je organisatie, zij en zullen vervolgens vrijwillig als ambassadeur optreden richting hun directe omgeving (onder andere studiegenoten). Wat resulteert in gratis reclame. 

5. Interessante deelnemers kun je meteen opnemen in een Talentpool

Interessante bezoekers van je inhousedag waarvoor je niet direct een stageplaats of startersfunctie hebt of die nog midden in hun studie zitten kun je middels goede opvolging opnemen in een talentpool. Door het inrichten van een dergelijke talentpool zorg je ervoor dat je in de toekomst direct kunt beschikken over geschikte kandidaten voor je openstaande vacatures. Meer weten over het opzetten van een talentpool, bekijk mijn blog over 5 redenen om nu in een talentpool te investeren eens.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het organiseren van succesvolle inhousedagen. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC, Fokker, Stedin en SCA. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Teun!

Geplaatst door: Teun Smulders

Teun is Campus Recruitment expert bij Natural Talent. Hij is een jonge, bevlogen gesprekspartner met een eigenzinnige kijk. Specialist in strategische vraagstukken, het uitvoeren van onderzoeken en gek van cijfers. Hij heeft een groot netwerk binnen onderwijsinstellingen en studieverenigingen en zet graag zijn kennis in om samen met bedrijven te werken aan hun Campus Recruitment.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden