HomeHaal meer uit jouw deelname aan een bedrijvendag
Contact leggen

Haal meer uit jouw deelname aan een bedrijvendag

Haal meer uit jouw deelname aan een bedrijvendag

Als je op een laagdrempelige manier veel talentvolle studenten wilt ontmoeten en hen wilt laten zien wat jij als werkgever in huis hebt, dan is deelnemen aan een bedrijvendag een uitstekende keuze. Maar met alleen deelnemen, ben je er niet. Er is namelijk ontzettend veel meer rendement uit een bedrijvendag te halen, dan wat doorgaans wordt behaald door werkgevers. Wat is het geheim? Lees onze direct toepasbare tips en laat jouw organisatie voortaan ook opvallen in de menigte!

 

Wat is een bedrijvendag?

Bedrijvendagen zijn er in alle soorten en maten, maar in de basis is een bedrijvendag een evenement waar werkgevers en studenten elkaar op laagdrempelige wijze kunnen leren kennen. De organisatie is vaak in handen van een studentencommissie of onderwijsinstelling en het vindt plaats op of rondom de onderwijsinstelling. Een groot voordeel, gezien studenten dan makkelijk even langskomen en een goede opkomst doorgaans een zekerheidje is.

1. Kies de juiste bedrijvendagen

Denk vooraf goed na over het doel dat je met jouw deelname aan een bedrijvendag wilt realiseren. Sta je op de bedrijvendag om te werken aan je employer brand, wil je vacatures van stageplaatsen en/of startersfuncties invullen of wil je een talentpool opbouwen? En welke studies of kandidaten zijn relevant voor jouw organisatie? Met je antwoorden op deze vragen kun je een goede keuze maken tussen de verschillende evenementen die worden georganiseerd. Ook ga je gerichter te werk én zorg je ervoor dat je jouw rendement kunt meten. Je weet immers met welk doel en voor wie je komt. Kies je jouw bedrijvendag(en) zorgvuldig, dan weet je zeker dat je relevante kandidaten gaat ontmoeten en de resultaten kunt behalen die je beoogt.

2. Bereid je goed voor op je bedrijvendagen

Een goede voorbereiding is het halve werk. Sommige elementen lijken vanzelfsprekend, maar deze kunnen wel het verschil maken in het resultaat van een bedrijvendag. Maak een planning en een paklijst. Zo kun je iedereen goed informeren en vergeet je niets.

Informatie over het evenement

Na je aanmelding is het goed om alle informatie met betrekking tot je deelname te bundelen. Vaak krijg je informatie over het evenement aangeleverd vanuit de organisatie. Maak een document waarin je alle informatie bij elkaar zet. Handig voor jezelf en voor collega’s die meegaan. Neem bij gebrekkige informatievoorziening zelf het initiatief en contacteer de organisatie. Zo voorkom je verrassingen op de dag zelf.

Stand en uitstraling

Informeer vooraf hoe groot je stand is, zodat je er zeker van bent dat je de ruimte optimaal benut. Hier kan flink wat verschil tussen zitten per bedrijvendag. Een mooie stand is goed, maar denk vooral vanuit de student. Die is geïnteresseerd in welk product of welke dienst jullie leveren en hoe het écht is om bij jullie organisatie te werken. Zorg dat je dit laat zien. Ben je bijvoorbeeld een technisch bedrijf, neem dan tastbare techniek mee naar de carrièrebeurs. Je kan natuurlijk ook een bedrijfspresentatie laten zien op een beeldscherm. Zorg dat deze indien nodig ondertiteld is, gezien het op een beurs vaak erg rumoerig is.

Stand bemanning

Op een bedrijvendag zie je vaak een vertegenwoordiging van HR en recruiters. Niets mis mee, want zij kennen de verschillende mogelijkheden en hebben zicht op de openstaande vacatures. Maar vergeet niet dat een student eerst overtuigd moet zijn van jullie organisatie, voordat deze iets wil weten over vacatures. Neem dus enthousiaste medewerkers mee, die als ervaringsdeskundigen meer over het werk en de organisatie(cultuur) kunnen vertellen. Idealiter zijn dit starters met dezelfde studieachtergrond als de studenten op de beurs, of nog mooier, afgestudeerd aan dezelfde onderwijsinstelling. Maar ook een ‘oude rot’ in het vak, kan inhoudelijk over een product vertellen en daarmee veel bekijks trekken. Hoe meer enthousiaste collega’s, hoe meer studenten jullie kunnen enthousiasmeren. Niet vergeten: informeer je deelnemende collega’s vooraf over wat je tijdens de bedrijvendag van hen verwacht en stuur hen altijd even het overzichtsdocument toe. Zo hebben zij alle informatie bij de hand en kunnen ze ‘stralen’.

Herkenning

Zorg dat iedereen een herkenbare blouse of polo aan heeft, zodat jullie team goed opvalt. Dit werkt drempelverlagend, omdat een student in een menigte snel weet wie hij of zij aan kan spreken. Daarbij ziet het er professioneel uit. Als je bedrijfskleding organiseert, denk er dan aan om vooraf de kledingmaten van je collega’s te inventariseren, wel zo prettig dat de kleding iedereen goed past.

Promoot jullie deelname

Deel via jullie sociale media dat jullie gaan deelnemen aan de bedrijvendag. Volgers worden dan aangemoedigd om langs te komen, wat jullie relatie versterkt. Heb je weinig volgers, overweeg dan een pushbudget, zo kun je gericht en hyperlokaal een groep studenten attenderen op jouw komst. Een van de studenten die je uitnodigt naar jullie stand te komen, kan zomaar jullie volgende stagiair, starter of trainee zijn.

Niets vergeten

Je zult niet de eerste zijn die er op het evenement achter komt dat de stand, banners, producten, presentatie, polo’s, vacatures, laptops, folders of goodies nog op kantoor liggen. Zorg dus dat je voor vertrek jouw paklijst nog eens doorneemt, zodat je zeker bent dat je alles bij je hebt.

3. Maak een succes van de bedrijvendag

En dan breekt de dag aan. Met een volle auto sta je voor de deur van het gebouw. Tijdens het opbouwen druppelt je team binnen. Tijd om deze laatste tips nog even de revue te laten passeren.

Voorbespreking event

Zorg dat iedereen op tijd aanwezig is en neem in een kort kringgesprek de verwachtingen van de dag door. Als niet iedereen elkaar kent, doe dan een voorstelronde. Zo weet iedereen naar welke collega ze een student kunnen doorverwijzen wanneer ze zelf het antwoord op een vraag niet weten. Vertel welke studenten je zoekt, zodat iedereen zich op relevant talent kan richten en jullie samen de juiste studenten enthousiast kunnen maken voor jullie organisatie.

Talent benaderen

Te vaak zien we vertegenwoordigers verveeld aan hun statafel hangen, waarbij ze het initiatief bij de student laten. Zonde! Wees proactief en spreek studenten aan! Laat een student niet voorbij lopen zonder dat deze iemand van je team heeft gesproken. Soms zijn studenten wat onwennig of verlegen, maar als je ze aanspreekt blijken ze toch nieuwsgierig. Vraag vooral naar hun interesses of studieachtergrond en pas je verhaal hierop aan (candidate experience!). Je ziet ze dan vanzelf enthousiast worden.

Afsluiter

Zorg dat je het gesprek op de bedrijvendag leuk afsluit. Vraag een geïnteresseerde student of deze zich wil inschrijven voor jullie talentpool, uitgenodigd wil worden voor een evenement of om jullie te volgen op social media. En geef ze een goodie mee. Het is altijd leuk om iets te krijgen, en met een nuttige goodie blijven jullie ook na de bedrijvendag in beeld bij de student. Zo verleng je heel eenvoudig het effect van jullie deelname.

4. Rond goed af na de bedrijvendag

De bedrijvendag is achter de rug. Wat nu? Dit is een punt waar veel organisaties de mist in gaan. Een bedrijvendag is namelijk niet afgelopen aan het eind van het evenement. Denk nog eens terug, waarom stond je ook alweer op die bedrijvendag? En hoe ga je dit resultaat maximaliseren?

Opvolging

Heb je contactgegevens verzameld (wat zeker slim is), ga daar dan mee aan de slag! Het adequaat opvolgen van de gelegde contacten wordt vaak vergeten. Zonde, want juist door in de relatie te investeren en jezelf top of mind te houden, kun je hier de vruchten van plukken. De opvolging maak je makkelijk voor jezelf, door op de bedrijvendag met een digitaal inschrijfformulier te werken. Houd rekening met de AVG regelgeving en vraag de juiste toestemmingen. Zo heb je contactgegevens en kun je talent niet alleen bedanken voor jullie leuke ontmoeting, maar tevens attenderen op jullie evenementen, vacatures en social media. Zoveel effectiever dan een visitekaartje of hippe flyer. Onze beste tip is daarom: neem na een bedrijvendag ongedwongen de lead en creëer een streepje voor op andere bedrijven.

Doormeten

Wanneer is jullie deelname aan de bedrijvendag succesvol? Door vooraf te bepalen wat je wilt realiseren, heb je de kans om dit door te meten. Deels direct na het evenement door te kijken naar kengetallen en deels op een later moment, wanneer je wat meer zicht hebt op de instroom die je vanuit de bedrijvendag hebt gerealiseerd. Zo kun je jullie strategie bijsturen en ROI verhogen.

Tot slot

Een bedrijvendag is een drukke dag, maar het geeft energie om zoveel jong talent te spreken en enthousiast te zien worden. Aanstormend talent is ambitieus en kan zorgen voor een frisse wind binnen de organisatie. Je hebt contacten gelegd met studenten die binnenkort de arbeidsmarkt gaan betreden en met talent dat nog een paar jaar moeten studeren. Wanneer je de juiste voorbereidingen treft, dan pluk je zowel direct, als in de iets verdere toekomst, de vruchten van jullie deelname aan een bedrijvendag. Doen dus!

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen