/
/

Talentpools gebruiken in Campus Recruitment: 5 manieren om te communiceren met studenten

Binnen talentpools staat de student centraal. Je wilt deze warm houden, zodat hij bij het betreden van de arbeidsmarkt voor jouw bedrijf en niet voor de concurrent kiest. Om deze relatie warm te houden, moet er op structurele basis gecommuniceerd worden met de studenten in je talentpool. Maar hoe, wat en waar? Vragen waar jij ongetwijfeld tegen aanloopt. Ik zal de 5 relevante vormen van communicatie met je bespreken en vertel je hoe je deze tools succesvol inzet.

Communiceren met studenten in recruitment Talentpools

De eerste stap naar een succesvolle talentpool is een gedegen basis. Als deze eenmaal staat is het belangrijk om te weten wat je moet communiceren naar de studenten. Hiervoor is het belangrijk je doelgroep goed te kennen. Wat vinden zij belangrijk?  Pas als je dit weet kun je de studenten in de talentpool een toegevoegde waarde bieden. Het is relevant om dit op voorhand uit te zoeken. Dit kan simpelweg door het de kandidaten zelf te vragen. Zet er bijvoorbeeld een enquête voor uit. Wat ik je alvast kan verklappen is dat studenten veel waarde hechten aan authenticiteit. Ze willen een oprechte relatie opbouwen. 

De “hoe” en “waar” vragen blijven dan nog openstaan. Koen Roozen (Interim Recruiter) heeft 5 vormen van digitale communicatie binnen talentpools vastgesteld. De mate waarin en manier waarop je in je talentpool investeert vertaalt zich in middelen en in een boodschap:

Directe communicatie met studenten zonder interactie:

Hieronder valt eenzijdige communicatie van een boodschap naar de kandidaat. Hierbij kun je denken aan een verjaardagskaart of een mail om de kandidaat succes te wensen met diens tentamens. Je laat daarmee als organisatie zien dat je attent bent. In de meeste ATS of CRM systemen kun je dit allemaal automatiseren. Hiermee voorkom je dat je dit wekelijks bij moet gaan houden. Je laat hiermee zien dat je attent bent, maar bouwt nog niet echt aan een relatie. 

Directe communicatie met studenten mét interactie:

Ik merk in de talentpools die wij onderhouden dat studenten het enorm op prijs stellen als je oprecht in hen geinteresseerd bent. Neem daarvoor op regelmatige basis (telefonisch) contact met de kandidaat op om te vragen hoe het met hem of haar gaat. Het hoeft dus niet altijd direct te gaan over een stage of startersfunctie die je hebt. Afhankelijk van de status van de studie is het natuurlijk wel mogelijk om een stageplaats of startersfunctie onder de aandacht te brengen. Deze manier van communicatie is natuurlijk enorm tijdsintensief, maar in mijn ogen wel noodzakelijk om een vertrouwensband op te bouwen. Vermeld duidelijk in je systeem wat je besproken hebt met de kandidaat en wanneer je weer contact op gaat nemen. Het is altijd goed om te refereren naar wat je eerder met de student besproken hebt. 

Massacommunicatie zonder interactie:

Een goed voorbeeld hiervan is het gestructureerd verzenden van een nieuwsbrief. Dit doet minimaal 1x per kwartaal. Zorg ervoor dat je nieuwsbrieven niet alleen gebruikt om stageplaatsen en startersfuncties te pushen. Maar deel de successen van je bedrijf met je studenten, laat actuele projecten zien en laat medewerkers aan het woord. Dat vinden studenten het meest interessant om te lezen. Analyseer de resultaten van de nieuwsbrieven ook achteraf. Dit geeft weer waardevolle inzichten in het type berichten dat de studenten het meest interessant vinden. 

Massacommunicatie met interactie:

Om te werken aan de vertrouwensband is het goed dat je de kandidaten op regelmatige basis ziet. Nodig je kandidaten (jaarlijks) uit voor een inhousedag / lunch / kennissessie. De uitnodiging is een vorm van massacommunicatie met interactie. Deze vorm van communicatie komt niet zoveel voor binnen talentpools.

Groepscommunicatie met interactie:

Hieronder valt de communicatie via social media. Meerdere medewerkers posten berichten en de kandidaten kunnen hier allen op reageren, en vice versa, waardoor interactie ontstaat. Het gevaar van social media zit in het feit dat slechts een zeer beperkte groep van de kandidaten actief op berichten zal reageren. Spoor de kandidaten daarom bewust aan om te reageren.

Kies voor een mix in je Talentpool

Met massacommunicatie bouw je minder snel een band op, maar het kost ook minder tijd. De mix tussen deze 5 vormen bepaalt daarom het succes van jouw talentpool. Analyseer de openingsratio’s, vraag je kandidaten naar reacties en verscherp op basis hiervan je communicatiebeleid. Door goede communicatie en een goede band zorg jij ervoor dat het talent bij jou en niet bij je concurrent aan de slag gaat.

 

Meer weten? Download ons gratis e-book!

Veel bedrijven azen op hetzelfde hoogopgeleide talent met schaarse studieachtergronden. Maar wat nu als je dat talent al in een vroeg stadium aan je organisatie kunt binden? Juist, dan ben je jouw concurrent werkgevers een stap voor! Je kunt dit op een goede manier organiseren met behulp van talentpools. Ons gratis e-book vertelt je het nut en de noodzaak van talentpools om je vervolgens een stap-voor-stap leidraad te geven voor het opzetten van jouw eigen talentpool. Download het gratis e-book via het volgende formulier.

 

Tip: Lees hier de 6 stappen voor het succesvol opzetten van een Talentpool.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het opzetten en onderhouden van talentpools. We behalen successen voor klanten als Bosch, SCA en TMC. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Teun!

Geplaatst door: Teun Smulders

Teun is Campus Recruitment expert bij Natural Talent. Hij is een jonge, bevlogen gesprekspartner met een eigenzinnige kijk. Specialist in strategische vraagstukken, het uitvoeren van onderzoeken en gek van cijfers. Hij heeft een groot netwerk binnen onderwijsinstellingen en studieverenigingen en zet graag zijn kennis in om samen met bedrijven te werken aan hun Campus Recruitment.

Verlaag je Cost Per Hire met een talentpool!

Veel bedrijven azen op hetzelfde hoogopgeleide talent met schaarse studieachtergronden. Maar wat nu als je dat talent al in een vroeg stadium aan je organisatie kunt binden? Juist, dan ben je jouw concurrent werkgevers een stap voor! Je kunt dit op een goede manier organiseren met behulp van talentpools. Ons gratis e-book vertelt je het nut en de noodzaak van talentpools om je vervolgens een stap-voor-stap leidraad te geven voor het opzetten van jouw eigen talentpool. Download het gratis e-book via het volgende formulier.

Gratis downloaden