HomeBlogsWaarover laat je jouw medewerkers (ambassadeurs) bloggen?
Employer branding

Waarover laat je jouw medewerkers (ambassadeurs) bloggen?

Waarover laat je jouw medewerkers (ambassadeurs) bloggen?

In de strijd om (jong) talent wil je jezelf laten zien als werkgever en een eerlijk beeld schetsen richting jouw doelgroep. Hoe kun je dat beeld beter overbrengen dan door jouw medewerkers op te laten treden als ambassadeurs? Zij weten als geen ander hoe het echt is om bij jouw organisatie te werken. Maar wat moet je dan laten zien om het werknemershart van jouw doelgroep te winnen? We vertellen je waarover je jouw medewerkers het beste kunt laten bloggen, aansluitend bij de informatiebehoefte van de jonge doelgroep.

Waarom is het verstandig om jouw medewerkers te laten bloggen?

Een student die zich oriënteert op een eerste werkgever loopt met veel vragen rond. Eén vraag is daarbij het allerbelangrijkste, namelijk: hoe is het echt om bij jouw bedrijf te werken? Een student wil dat het liefste horen van degenen die de stap in het werkende leven al heeft gemaakt: jonge medewerkers met een vergelijkbare achtergrond. Deze jonge ambassadeurs zijn geloofwaardig (een schijn die een marketeer of recruiter tegen heeft) en een student kan zich met de ambassadeur identificeren. Genoeg redenen dus om jonge medewerkers te vragen om regelmatig blogs te schrijven over hun persoonlijke ervaringen bij jouw bedrijf. Je kunt deze plaatsen op jouw recruitmentsite, om ze vervolgens te delen op jouw sociale media kanalen en in jouw wervingscampagnes te gebruiken. Maar welke onderwerpen kunnen jouw medewerkers dan het beste aansnijden in hun blogs?

Tips voor onderwerpen om jouw ambassadeurs over te laten bloggen

Het is voor je medewerkers vaak niet eenvoudig telkens een aansprekend onderwerp te vinden om over te bloggen. Met onderstaande ideeën kun je hen op weg helpen en speel je bovendien in op de informatiebehoefte van studenten. Blogideeën per onderwerp:

Van studie naar praktijk

  • De verwachting als student vs. de praktijk als werknemer
  • Welke kennis uit de studie kan de medewerker in de praktijk toepassen?
  • Beschrijven hoe de medewerker in het verleden met het bedrijf in contact is gekomen
  • Waarom heeft de medewerker voor deze werkgever gekozen
  • Het sollicitatietraject beschrijven
  • Toelichten hoe het onboardingstraject er uit zag
  • Beschrijven hoe de eerste werkdag was

Projecten en werkzaamheden

  • Projecten waar de medewerker bij betrokken is
  • Toelichting op de werkzaamheden
  • Toelichting op de processen
  • Laten zien waarmee je als jonge medewerker van toegevoegde waarde kunt zijn
  • De samenwerking in projecten met interne en externe stakeholders beschrijven
  • Een werkdag of werkweek beschrijven

Ontwikkelmogelijkheden

  • Beschrijven welke ontwikkelmogelijkheden door de werkgever worden geboden
  • Het toepassen van kennis uit cursussen en trainingen op de werkvloer
  • Welke stappen heeft de medewerker gemaakt sinds hij of zij werkzaam is bij het bedrijf
  • Welke carrièremogelijkheden zijn er binnen de functie en/of het bedrijf?
  • Tegen welke uitdagingen loopt de medewerker in diens functie aan
  • Hoe is de begeleiding op de werkvloer?

De organisatie

  • Laten zien hoe de bedrijfscultuur/de sfeer op de werkvloer is
  • Een rondleiding door het kantoor en andere faciliteiten
  • Informelere zaken zoals bedrijfsuitjes, borrels, etc. beschrijven

Laat jouw medewerkers dat authentieke verhaal vertellen

Met de juiste medewerkers die enthousiast hun ervaringen over kunnen brengen op de huidige generatie studenten, presenteer je een betrouwbaar beeld van werken bij jouw bedrijf. Ben niet bang om transparant en eerlijk te zijn. Geen enkel bedrijf is perfect en verkooppraatjes, daar prikken studenten snel doorheen. Je wilt talent overtuigen dat echt bij je past en dat doe je met het authentieke verhaal. Dit schept de juiste verwachtingen en zorgt ervoor dat jouw doelgroep weloverwogen kiest voor een carrière bij jouw bedrijf. Daar pluk je als werkgever de vruchten van.

Aan de slag

Continuïteit is van groot belang bij het delen van informatie met jouw doelgroep. Gooi jouw medewerkers dan ook niet in het diepe maar begeleid ze om hun ervaringen te delen, zonder de verhalen te redigeren. Zo haal je het beste resultaat. Lukt het je niet om dit van de grond te krijgen of wil je een sparren over wat jullie neer hebben gezet? Neem contact met ons op, wij denken graag met je mee.

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen