HomeBlogsDeze basiselementen mogen niet ontbreken in jouw wervingscampagne
Werving

Deze basiselementen mogen niet ontbreken in jouw wervingscampagne

Deze basiselementen mogen niet ontbreken in jouw wervingscampagne

Hoe zet ik mijn wervingsbudget zo efficiënt mogelijk in? Een vraag waar iedere hiring manager, recruitment specialist of HR professional mee rondloopt. Iedere euro kan immers maar een keer uitgegeven worden. Het is lastig om hier een eenduidig antwoord op te geven, maar alles begint bij een goede voorbereiding en doordachte strategie, zodat jij met scherp schiet en niet met hagel. Met deze blog helpen we je om een gedegen wervingscampagne op te zetten. Zo kun jij jouw doelgroep voorzien van de juiste informatie en overtuigen om bij jouw organisatie te komen werken.

Bouw jouw wervingscampagne op een structurele manier op

Het succes van een wervingscampagne valt of staat met een goede voorbereiding en een gestructureerd plan van aanpak. Begin met het bepalen van je wervingsbehoefte. Welke vacature(s) wil je invullen? Welk profiel past daarbij en hoe kun je deze doelgroep het beste overtuigen? Breng de informatiebehoefte van jouw doelgroep in kaart en bepaal waar je ze kunt bereiken. Zo weet je welke informatie niet mag ontbreken in jouw campagnemateriaal én op welke kanalen jij actief moet zijn. Zorg voor een duidelijk concept. Dit is de rode lijn in jouw wervingscampagne waarbij tekst en beeld herkenbaar zijn, in alle onderdelen terugkomen én elkaar versterken. Benieuwd hoe je zo’n concept vormgeeft? Lees onze blog. Met deze voorbereiding op zak kun je aan de slag met het concreet inrichten van jouw campagneonderdelen. Te beginnen bij de vacaturetekst.

Vacaturetekst

Een goede vacaturetekst sluit aan bij jouw concept en begint met een pakkende titel (denk aan de SEO) en wervende intro. Dit wordt gevolgd door een duidelijke functieomschrijving. Maak deze niet te summier maar ook zeker niet te lang. Je wilt duidelijk maken wat de functie inhoudt en welke bijdrage het talent kan leveren aan jouw organisatie. Toch bang dat het te lang wordt? Met opsommingstekens houd je de tekst overzichtelijk. Zet daarna het profiel dat je zoekt zo concreet mogelijk uiteen. Gevolgd door de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden die je biedt als bedrijf. Wij raden aan om het salaris (of een range daarvan) op te nemen. Dit kan maar duidelijk zijn. Vertel kort iets over jullie bedrijf en vermeld duidelijk de contactpersoon van de vacature. Sluit af met de plek om te solliciteren en inzicht in de sollicitatieprocedure, zo weten kandidaten waar ze aan toe zijn. Heb je al deze stappen doorlopen? Dan is jouw pakkende vacaturetekst een feit.

Vanuit ons dochterlabel Student Factor hebben we een vacaturetemplate ontwikkeld, die joe helpt om jouw vacature vorm te geven. Download onze vacaturetemplate hier.

Landingspagina

Een landingspagina is de plek waar je kandidaten omzet in sollicitanten. Al het verkeer dat vanuit jouw wervingscampagne doorklikt komt hier terecht. Zorg voor een overzichtelijke pagina waarop de juiste informatie te vinden is, in lijn met jouw concept. Een landingspagina is een veel levendiger middel dan jouw vacaturetekst. Op deze pagina kun je het echte gevoel van hoe het is om bij jouw organisatie te werken overbrengen met tekst, statisch- en bewegend beeld.

Hoe richt je zo’n pagina globaal gezien in? Geef meer informatie over jouw bedrijf, met tekst, foto’s en video’s en laat medewerkers (passend binnen de doelgroep) aan het woord om hun ervaringen te delen. Zo krijgen kandidaten een levendig beeld van jouw bedrijf en de functie. Zorg dat ook op deze pagina de functieomschrijving, arbeidsvoorwaarden, sollicitatieprocedure en de contactpersoon voor de vacature staan, zodat de kandidaat alle informatie overzichtelijk bij elkaar heeft. Houd rekening met het klikpad dat kandidaten doorlopen en maak het solliciteren gemakkelijk, dat is immers het ultieme doel van jouw campagne: nieuwe medewerkers aannemen.

Campagnemateriaal

Overtuigend campagnemateriaal gaat in op de informatiebehoefte van jouw doelgroep. Per kanaal ontwikkel je een combinatie van tekst en beeld die opvalt, voorziet in de informatiebehoefte van jouw doelgroep én de USP’s van jouw bedrijf laat zien. Wanneer je jouw campagne bijvoorbeeld op kanalen als Google Adwords, Google Display, LinkedIn, Facebook en Instagram uit gaat rollen, is het belangrijk om jezelf te verdiepen in welke richtlijnen er qua tekst en beeld zijn per kanaal. Heb je statisch beeld nodig of zijn er ook bewegende opties? Waar een beeld meer zegt dan 1.000 woorden, is bewegend beeld nog informatiever en overtuigender. Steek tijd en budget in goed beeld en neem hiervoor een designer in de arm zodat je alles in één keer goed kunt ontwikkelen. Koppel aan deze beelden de juiste teksten, stel passende doelgroepen in en stel de juiste zoekwoorden in. Klaar met het inrichten van alle kanalen? Dan kan jouw campagne van start gaan!

Campagnebeheer

Wij raden aan om een wervingscampagne altijd minimaal drieënhalf tot vier werken te laten draaien. Je wilt dat zowel actief- als latent werkzoekenden de kans krijgen om jouw campagnemateriaal te zien, hun sollicitatie voor te bereiden én deze op tijd in te sturen. Hiervoor is simpelweg tijd nodig. Om een kandidaat te overtuigen zijn gemiddeld 4 touchpoints met jouw campagne nodig. Een kandidaat dient bijvoorbeeld jouw vacature te zien op een vacaturebank, jouw Google Display banner tegen te komen op een website, jouw Facebookadvertentie voorbij zien komen tijdens het scrollen om daarna met een zoekactie op Google door middel van jouw Adwords advertentie diens sollicitatie te volbrengen. Dit proces van eerste touchpoint tot het daadwerkelijk solliciteren duurt gemiddeld 12 dagen. Geef kandidaten deze tijd en benoem de sollicitatiedeadline in al jouw uitingen. Met goed campagnebeheer kun je vanaf de uitrol van jouw campagne de teksten en beelden optimaliseren en gedurende het campagneverloop steeds meer aansturen op de naderende sollicitatiedeadline. Zo loop je geen sollicitanten mis.

Starten met jouw campagne

Een goede wervingscampagne heeft een aantal vaste basiselementen nodig om succesvol te zijn. Met een goede voorbereiding, een strak plan van aanpak en doordacht concept kun je aan de slag met een sterke vacaturetekst, converterende landingspagina én ijzersterk campagnemateriaal. Door dit uit te rollen via de juiste kanalen en actief campagnebeheer tijdens de campagneperiode, maak je van een kandidaat een sollicitant. Sla jouw efficiëntieslag en zet die doordachte campagne op. Lukt dit niet of loop je ergens onderweg vast? Neem gerust contact met ons op. Op welk punt je ook bent, we denken graag met je mee en kijken samen naar een passende oplossing.

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen