HomeBlogsEen ijzersterk concept als basis voor jouw employer branding
Employer brandingNaamsbekendheid opbouwen, Strategie en boodschap

Een ijzersterk concept als basis voor jouw employer branding

Een ijzersterk concept als basis voor jouw employer branding

De uitspraak: “Even Apeldoorn bellen”, de supermarktmanager van de Albert Heijn, of het herkenbare deuntje van elke Unox reclame. Je krijgt er direct een gevoel bij. Het zijn voorbeelden van concepten die herkenbaar, aansprekend en vooral ook te herhalen zijn. Natuurlijk zijn dit reclames met een nationaal bereik, maar onderschat niet wat een concept voor jouw organisatie kan betekenen. Het zorgt voor een rode lijn in al jouw (communicatie)uitingen, herkenbaar voor de doelgroep en passend bij diens informatiebehoefte. Neem de tijd om dit concept goed vorm te geven. In deze blog lichten we aan de hand van praktijkvoorbeelden toe hoe wij te werk gaan bij het ontwikkelen en uitrollen van een passend concept voor onze campus recruitment projecten.

De basis van een doordacht concept

Als werkgever is het belangrijk om op te vallen, gezien er in de strijd om (jong) talent veel kapers op de kust zijn. Met een goed concept kun je op een creatieve manier laten zien wat jou zo uniek maakt als werkgever, inspelend op de informatiebehoefte van je doelgroep. Wij maken voor het opzetten van de basis, altijd gebruik van jouw medewerkers. Zij kunnen immers als geen ander vertellen waarom ze voor jou hebben gekozen als werkgever, waardoor ze met plezier naar hun werk gaan én wat maakt dat ze bij jou blijven werken. Deze medewerkers zijn jouw ambassadeurs en hebben idealiter veel raakvlakken met de wervingsdoelgroep. Dit zorgt ervoor dat jouw insteek authentiek en vooral effectief is. Zo creëer je een basis positionering die je verwerkt in pakkende teksten en beelden om jezelf in de kijker te spelen bij jouw doelgroep.

Wat komt er kijken bij het creatieve ontwikkelproces?

Een goed concept heb je niet in een paar uur ontwikkeld, was het maar zo simpel. Denk er vooral niet te lichtzinnig over. Het is een beetje zoals goed kunnen tekenen. Je hebt hier gevoel voor of je hebt het niet. Natuurlijk kun je trucjes leren of heel veel oefenen, maar deze creatieve manier van denken komt niet vanzelf. We zetten de stappen om tot een goed concept te komen even kort op een rij zodat je er mee aan de slag kunt. Zo kom je er vanzelf achter of dit creatieve proces in jouw straatje past of dat je er toch hulp bij nodig hebt.

1. Bepaal je wervingsbehoefte
2. Verdiep je in wat je doelgroep belangrijk vindt
3. Vraag input aan jouw medewerkers
4. Breng de informatie van jouw wervingsbehoefte, doelgroep en medewerkers samen
5. Ontwikkel een overtuigende propositie waarmee jij de wervingsmarkt op kunt
6. Zet deze propositie om in een concept, welke je verwerkt in pakkende teksten en beelden
7. Draag je concept uit in al jouw employer branding-uitingen

Wanneer je deze stappen doorloopt geef je een concept vorm waarmee jij de arbeidsmarkt kunt betreden, opvalt en de doelgroep overtuigt om op jouw vacature te solliciteren.

Een concept dat bijdraagt aan de employer branding én wervingsbehoefte van een bedrijf; een paar praktijkvoorbeelden

Bovenstaand stappenplan is natuurlijk heel abstract. Om het wat concreter te maken delen we graag een aantal praktijkvoorbeelden met je waarin wij samen met onze klanten een passend concept hebben ontwikkeld voor hun campus recruitment vraagstuk. We maken hierbij onderscheid tussen een concept in videocontent, op recruitmentsites én in wervingscampagnes.

Videocontent

Een goed beeld zegt meer dan duizend woorden. Video’s zijn dan ook van grote toegevoegde waarde bij het informeren en overtuigen van talent. Van Boels Rental kregen wij de opdracht om hun geheel vernieuwde managementtraineeship onder de aandacht te brengen van universitair talent met leiderschapsambities. Boels is als organisatie volop in beweging, het bedrijf groeit hard en ook de machines die zij verhuren zijn imposant. Je kunt als talent echt het verschil maken. Een concept dat we met hulp van huidige- en oud trainees een podium hebben kunnen geven in de video (op de website en in de campagne). De Boels-can-do-mentaliteit droop er vanaf. Door verschillende locaties te combineren met ervaringsverhalen en zelfs animaties toe te voegen is het gelukt om het Boels gevoel over te brengen én de wervingsbehoefte van 6 managementtrainees te vervullen. Benieuwd naar de video? Bekijk deze hier.

Het belangrijkste in het videoconcept is om dicht bij het bedrijf te blijven, een authentiek en vooral realistisch beeld neer te zetten, maar ook op te vallen en de doelgroep aan te spreken. De video’s die wij voor de overheidstraineeships van Provincie Noord-Brabant en de Gemeente Amsterdam ontwikkeld hebben zijn heel anders dan die van Boels. Ze laten zien wat deze traineeships zo uniek maken én wat je als jong (technisch) talent voor bijdrage kunt leveren aan de overheid. Om je een idee te geven én het verschil te laten zien, delen we deze ook graag met je. Je kunt ze hier bekijken.

Recruitmentsite

Jouw recruitmentsite is de plek waar talent zich oriënteert op wat jij te bieden hebt als potentiële werkgever. En dus waar je van een kandidaat een sollicitant maakt. Kortom een plek waar je indruk wilt maken op jouw doelgroep. Die plek leent zich bij uitstek voor het uitdragen van jouw concept. Toen het traineeship van RichtingZuid (Provincie Limburg) vijf jaar bestond, vond de organisatie het de hoogste tijd om hun sterktes en zwaktes eens onder de loep te nemen en een uitgebreid employer value proposition onderzoek uit te laten voeren. Samen zijn we gaan kijken hoe huidige- en oud trainees het traineeship zagen, hoe stakeholders het programma ervaren én hoe dit zich verhield tot concurrentwerkgevers en hetgeen de doelgroep belangrijk vindt. Deze EVP vormde de basis voor een uniek concept waarin 3 pijlers centraal staan: samenwerking, hart voor Limburg en groei & ontwikkeling. We hebben vervolgens de huisstijl vernieuwd en een nieuwe recruitmentsite gebouwd. In alle websiteteksten én beelden komt dit concept terug, waardoor niet alleen de uitstraling en candidate experience verbeterd zijn, maar ook het conversieratio van de site flink verbeterd is. Nieuwsgierig naar dit project? Bekijk hier onze case!

Wervingscampagne

Met een wervingscampagne kun jij niet alleen actief werkzoekend talent, maar ook latent werkzoekenden bereiken met jouw vacature. Een sterke campagne draagt jouw boodschap uit op een mix van verschillende kanalen. Denk aan vacaturebanken, sociale media én onderwijsinstellingen. Een concept zorgt voor herkenbaarheid, al jouw uitingen hebben immers de zelfde uitstraling en dekken dezelfde lading. Toen Motiv Academy ons benaderde om in hun wervingsbehoefte van de schaarse IT doelgroep te voorzien zijn we vanuit hun sterke Cyber Security traineeship op zoek gegaan naar een passend concept. De ‘Durf jij het aan’-campagne was geboren. Een concept en crossmediale campagne waarin sporthelden centraal stonden, raakte bij de doelgroep vanaf het begin de juiste snaar. Benieuwd naar dit concept en de resultaten van de campagne? Je leest het hier.

Aan de slag met jouw creatieve concept

We hopen dat deze blog je overtuigd heeft van het belang van een goed concept en hoe dit tot stand komt. Toch blijft het een creatief concept dat je niet zomaar even neerzet. Je hebt er de juiste mindset en inzichten voor nodig. Loop je veel talent mis en kun je wel wat hulp gebruiken? Wij denken graag met je mee, zullen je eerlijk advies geven én helpen je indien gewenst om jouw concept vorm te geven. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen