/
/

Deelnemers werven voor een inhousedag: de 3 meest gemaakte fouten

Het gewenste aantal bezoekers op een inhousedag krijgen is een probleem waarmee veel werkgevers, op zoek naar hbo- en wo talent, kampen. Het lijkt zo makkelijk, maar vaak valt het tegen om voldoende passende studenten te enthousiasmeren. Wat doen zij verkeerd?

Fout 1: Zelfoverschatting

De belangrijkste fout is zelfoverschatting. Organisaties, zeker wanneer zij wat groter en bekender zijn, rekenen erop dat hbo- en wo studenten geïnteresseerd zijn in een inhousedag bij hen. Dat is echter niet zo vanzelfsprekend als het lijkt.

Fout 2: Passiviteit

Een tweede veelvoorkomende fout betreft passiviteit. Er wordt een leuke poster ontwikkeld, een aardige flyer gedrukt en een berichtje geplaatst op de eigen website en misschien nog 2 of 3 externe websites, zoals die van studieverenigingen. Vervolgens gaat men achterover zitten, in afwachting van de aanmeldingen. Helaas, op deze manier komen ze niet.

Fout 3: Verkeerde communicatieboodschap

Als kers op de taart gaan de meeste organisatie de fout in bij het opstellen van de communicatieboodschap. Vaak wil men zo veel mogelijk informatie presenteren, over het bedrijf en de inhousedag zelf, het liefst met een punctueel dagprogramma. Het is zenden en nog meer zenden. Je raakt hiermee niet de juiste snaar bij studenten. Sterker nog, de communicatie op deze manier vormgeven werkt averechts.

Conclusie

Gedesillusioneerd haken veel organisaties na 1 of 2 mislukte pogingen tot de organisatie van een inhousedag af. Het ‘werkt niet’ voor hen. Een gemiste kans, want het organiseren van een inhousedag biedt enorme potentie voor employer branding en voor de werving van interessante kandidaten (lees bijvoorbeeld deze blog van mijn collega Teun Smulders eens: 5 redenen waarom je een inhousedag moet organiseren). Pak de promotie van je inhousedag, en het werven van deelnemers hiervoor dus niet te licht op, maar maak er serieus werk van.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het organiseren van succesvolle inhousedagen. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC, Fokker, Stedin en SCA. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Geplaatst door: Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is een eigenwijze Campus Recruitment expert met een groot hart. Dat zie je terug in alles dat hij doet. Dit uit zich als hij samen met opdrachtgevers van Natural Talent werkt aan een onderscheidende campus recruitment strategie, maar ook privé. In zijn werk zie je overgave, betrokkenheid en een drang om dingen net wat anders te doen dan de norm voorschrijft. Daarin zit namelijk de onderscheidende waarde die hij graag met je opzoekt.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden