Employer value proposition: waarom kiest een starter voor jouw bedrijf?  background
 overlay

Blogs die je verder helpen

HomeEmployer value proposition: waarom kiest een starter voor jouw bedrijf?
Aanpak en positionering

Employer value proposition: waarom kiest een starter voor jouw bedrijf?

Geschreven door Teun Smulders

Geschreven door: Teun Smulders

Employer value proposition: waarom kiest een starter voor jouw bedrijf?

Er is enorme concurrentie tussen bedrijven om (technisch) talent dat past bij hun organisatie binnen te halen. Als gevolg van deze ‘war for talent’ zit hoogopgeleid talent in een luxepositie. Maar hoe overtuig je een starter om voor jou te komen werken? En wat maakt jou uniek? Veel bedrijven weten dit niet. Je achterhaalt dit door de EVP van je bedrijf te onderzoeken.

Wat is een EVP?

Er bestaan veel verschillende definities voor een EVP en ook voor het hieruit voortvloeiende employer brand. Soms worden ze zelfs als identiek gezien. Een employer brand gaat echter over de boodschap die je vertelt en is gericht op perceptie. Het is de plek waar zowel de tastbare, als ongrijpbare elementen, die gezamenlijk het imago en de reputatie van een organisatie vormen, bij elkaar komen. De EVP is hetgeen dat jou als bedrijf uniek maakt. Minchington (2005) omschreef de EVP als volgt: Een geheel van omstandigheden, voordelen en beloningen dat een organisatie biedt in ruil voor kennis, capaciteiten en ervaring die medewerkers inzetten voor de organisatie.

De ingrediënten van de EVP

Om te bepalen welke boodschap je met jouw bedrijf gaat communiceren, kijk je in de basis naar de mix van factoren die jouw bedrijf een fantastische plek om te werken maakt. Volgens het boek Bouwen aan het Nieuwe Employer Brand (2013) zijn de redenen waarom medewerkers bij je willen werken en voor jou als werkgever willen kiezen, terug te brengen tot vijf criteria:

  1. Inhoud Werk
  2. Carrièremogelijkheden
  3. Organisatie
  4. Mensen
  5. Arbeidsvoorwaarden

Deze vijf criteria gaan zowel in op functionele-, economische- als psychologische aspecten en leggen het fundament voor je EVP. Het belang van de criteria verschilt echter erg per doelgroep, waardoor je EVP per doelgroep een eigen nuance kan krijgen. Starters hechten bijvoorbeeld een grote waarde aan carrièremogelijkheden.

Het belang van een EVP

Door de schaarste aan hoogopgeleide (technische) starters dient campus recruitment strategisch benaderd te worden. Alleen door in de mindset te komen bij talent kun je “Employer of Choice” worden. Je wilt echter wel talenten aantrekken die bij jouw organisatie passen. Je imago moet daarom overeenstemmen met je identiteit. Het draait daarom niet alleen om het communiceren van een boodschap, maar vooral om te zijn zoals je zegt te zijn. Je EVP is hiervoor de basis. Door te weten wie je bent, maak je het ook gemakkelijker om talent te enthousiasmeren om voor jou te komen werken.

In mijn volgende blogs geef ik uitleg over hoe je jouw EVP vaststelt en hoe je het kunt gaan vertalen naar je employer brand, de boodschap die je gaat communiceren.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het ontwikkelen van unieke Employer Value Propositions, die we vervolgens omzetten in een Employer Brand. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC, SCA en 2at. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Teun!

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen