/
/

5 tips om jouw communicatiestrategie af te stemmen op je doelgroep

In veel technische vakgebieden heerst een overschot aan vacatures en een tekort aan hoogopgeleid talent. Belangrijk dus dat jij, als campus recruiter, dit talent aan jouw organisatie weet te binden voordat de concurrentie dat doet. Maar hoe bereik je dit talent en belangrijker nog, hoe zorg je ervoor dat ze jouw bedrijf als een potentiële werkgever gaan zien? Een uitdaging waar veel campus recruiters dagelijks mee worstelen. Ik geef je vijf tips die je helpen om jouw communicatiestrategie af te stemmen op je doelgroep.

Communicatiestrategie voor studenten

 

1. Focus je op een specifieke doelgroep

5.000 studenten bereiken, maar geen enkele match vinden is veel minder waard dan 500 studenten bereiken en verschillende goede matches realiseren. Focus je in je communicatie dus niet op kwantiteit. Bepaal eerst wie je doelgroep is; welke studie zij doen en waar ze zich bevinden. Dit is de basis van je strategie. Vervolgens ga je voor jezelf na welke eigenschappen je belangrijk vindt in een toekomstige werknemer. Bovengenoemde zaken helpen je om jouw doelgroep te definiëren. Zo schiet je niet met hagel, maar met scherp.

2. Selecteer de juiste communicatiemiddelen

Nadat je je doelgroep bepaald hebt ben je er natuurlijk nog niet. Je wilt de studenten ook via de juiste communicatiemiddelen bereiken. Op hun onderwijsinstelling bijvoorbeeld. Waarschijnlijk bevindt je doelgroep zich ook veel online, maar op welke media? Dit vereist enig onderzoek. Net als bij je doelgroepselectie is het ook hier raadzaam om te focussen op kwaliteit, in plaats van kwantiteit. En een goede middelenmix. Als een kip zonder kop zoveel mogelijk communicatiemiddelen inzetten, leidt zeer waarschijnlijk tot torenhoge kosten en weinig (positief) resultaat. Een doordachte strategie zorgt ervoor dat jij op een efficiënte manier in contact komt met je gewenste doelgroep.

Nu je weet welke doelgroep je op welke manier wilt bereiken, kun je jouw communicatieboodschap vorm gaan geven. Onderstaande 3 tips helpen je daarbij.

3. Wees authentiek

Verkooppraatjes gebruiken in de communicatie richting studenten is funest. Hier prikken ze meteen doorheen. Jij moet studenten niet vertellen hoe fantastisch het is om voor je bedrijf te werken, dit willen ze zelf ontdekken. Je kunt ze met jouw communicatie wel helpen om zich dit beeld te vormen. Zo kunnen studenten zich op geheel eigen wijze een mening vormen over hoe het is om te werken bij jouw bedrijf. Positief al dan niet negatief. Niet iedere student past als werknemer bij jouw bedrijf, zoals jouw bedrijf ook niet bij iedere student past. Het allerbelangrijkste is dat je eerlijk bent in je communicatie. Daarmee enthousiasmeer je jouw ideale doelgroep.

4. Rijk de student handvatten aan

Ambassadeurs zijn de perfecte manier om studenten op een unieke manier te laten zien hoe het is om voor jouw bedrijf te werken. Door een handje vol jonge enthousiaste medewerkers hun ervaringen te laten delen met jouw doelgroep, zorg je ervoor dat de studenten zich kunnen identificeren met je medewerkers. Je geeft studenten hiermee het gevoel dat ze jouw bedrijf echt leren kennen en dat ze weten wat hen te wachten staat wanneer zij de arbeidsmarkt gaan betreden. Je geeft ze een veilig gevoel, wat positieve associaties oproept met jouw bedrijf, en je in de pijplijn plaatst als potentiële werknemer. Je hebt daarmee een stapje voor op de concurrentie, die dit niet doet.

5. Vertel niet enkel rozengeur en maneschijn

Ben in de communicatie met studenten niet bang voor de minder leuke kanten van werken bij jouw bedrijf. Bij geen enkel bedrijf is alles rozengeur en maneschijn. Wanneer een ambassadeur eerlijk vertelt over diens ervaringen, positief of negatief, geeft dit een transparant beeld van werken bij jouw organisatie. Wanneer je de minder leuke kanten ‘probeert’ in de doofpot te stoppen en het komt uiteindelijk toch uit, dan heb je schade opgelopen die moeilijk te repareren valt. Bovendien, wanneer je dit eerlijk communiceert, geef je studenten het gevoel dat ze het echte verhaal achter werken bij jouw organisatie te horen krijgen. En dat is goud waard.

Bovenstaande vijf tips helpen jou om een doordachte communicatiestrategie op te zetten waarmee jij je campus recruitment doelgroep op een efficiëntere manier kunt bereiken. In plaats van iedereen te willen bereiken via zoveel mogelijk communicatiemiddelen heb je een specifieke doelgroep bepaald, die je met een eerlijke boodschap en via de meest geschikte weg(en) aanspreekt. Laat die matches maar komen!

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het ontwikkelen van duurzame campus recruitment strategieën. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC, 2at en SCA. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Lisanne!

Geplaatst door: Lisanne de Graef

Lisanne is een jonge ambitieuze communicatieadviseur met een passie voor schrijven. Meteen na afloop van haar afstudeerstage is ze doorgegroeid binnen het team, waarbij ze de basis heeft gelegd voor onze corporate communicatie. Zowel op haar werk als daarbuiten staat Lisanne bekend als perfectionistisch en een tikkeltje eigenwijs. Mede door haar structurele aanpak waarborgt ze kwaliteit in haar werkzaamheden en draagt ze onze visie optimaal uit.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden