HomeBlogsDé social media kanalen waar studenten gebruik van maken in 2020
Beheer Social media, Employer branding

Dé social media kanalen waar studenten gebruik van maken in 2020

Geschreven door Roxane Mikx – Eikelenboom

Geschreven door: Roxane Mikx – Eikelenboom

Dé social media kanalen waar studenten gebruik van maken in 2020

Studenten bereiken? Dan kun je niet om social media heen. Maar gebruik jij de juiste kanalen? Of investeer je onnodig tijd en geld in een kanaal dat geen toekomst heeft? Anno 2020 zijn social media niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Uit het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom Research 2020 blijkt (wederom) dat het gebruik toeneemt. In deze blog delen we de belangrijkste resultaten met je die relevant zijn voor campus recruitment. Zo weet jij hoe en waar jij studenten kan bereiken en welke kanalen je het beste in je communicatie op kan nemen.

Gebruik social media - dagelijks
Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2020 – Newcom Research & Consultancy B.V.

 

Welke social media kanalen zijn er voor studenten?

Mogelijk ken je de social media kanalen van binnen en van buiten, scroll de onderstaande opsomming dan snel voorbij naar de social media kanalen per leeftijdsgroep. Maar als je door alle verschillende kanalen het overzicht een beetje kwijt bent, is dat natuurlijk niets om je voor te schamen. We zetten ze nog even voor je op een rij.

Whatsapp

Een app waarmee je met een internetverbinding gemakkelijk berichten, foto’s, bestanden of video’s naar elkaar kan versturen. Dit kan één op één in een privégesprek, of met meerdere mensen in een groepsgesprek. Je kan een zakelijk account aanmaken voor je bedrijf waarmee je laagdrempelig met studenten kunt communiceren en snel vragen kunt beantwoorden. Ook ideaal in een sollicitatieproces.

Facebook

Een online platform (en app), waarop je teksten, beelden of video’s kan delen. Je maakt een bedrijfsprofiel aan, waarmee je volgers kan aantrekken en zo een community opbouwt om studenten op de hoogte te houden van o.a. projecten, evenementen en vacatures van jouw bedrijf. Ook ideaal als open communicatiekanaal.

Youtube

Youtube is een website (met app), waar alles draait om video. Hierop kun je een bedrijfsprofiel inrichten en gratis video’s van je bedrijf plaatsen. Dit kunnen professionele video’s zijn, maar bijvoorbeeld ook vlogs van medewerkers en opgenomen webinars, losstaand of in series. Alle op Youtube geplaatste video’s kun je vervolgens gemakkelijk delen via je website of jouw social media kanalen.

Instagram

Instagram is een online platform (en app) primair gericht op mobiel gebruik, waarop je volgers kan genereren met je bedrijfsprofiel. Je kunt tekst, beeld en video’s delen, maar de video- of tekstlengte is beperkt. Het is meer gericht op mooie visuele content waarmee je jullie employer brand kunt laden of juist speciale dingen achter de schermen kunt laten zien.

LinkedIn

Deze website (met app), biedt studenten de mogelijkheid om een zakelijk netwerk op te bouwen en bedrijven de mogelijkheid om onderdeel te zijn van dat netwerk. Je medewerkers zijn in deze een duidelijk verlengstuk van je organisatie en zelf kun je vanuit een (betaald) bedrijfsprofiel vakinhoudelijke en carrière gerelateerde content of vacatures delen.

Pinterest

Pinterest is een soort digitaal prikbord. In hun profiel kunnen studenten verschillende mappen (borden) aanmaken, waarin ze web afbeeldingen of links vastpinnen. Zo kunnen zij inspirerende ideeën verzamelen en deze later gemakkelijk terugkijken. Als bedrijf kun je jouw zakelijke profiel als onderdeel in je employer branding strategie opnemen en vullen met content die voor studenten inspirerend of interessant is.

Twitter

Twitter is een online platform, waarop mensen zich in een korte tekst van maximaal 280 tekens (‘tweets’) kunnen uitspreken. Studenten kunnen personen en bedrijven volgen en reageren op tweets. Dit kan als directe reactie of door berichten (al dan niet aangevuld met een eigen mening) verder te delen, ‘retweeten’ genaamd. Veel gebruikt kanaal voor mediafiguren en natuurlijk Donald Trump.

Snapchat

Snapchat is een app waarmee je foto’s en video’s kan maken en delen via je vriendenlijst. Ook kun je ze opslaan en delen via andere media.  Er zijn verschillende filters beschikbaar waarmee je mooie en/of grappige beelden kan maken. Als bedrijf kun je zo’n filter aanbieden waarmee je de kans hebt om naam te maken.

TikTok

TikTok is een meer recente toevoeging aan het social media landschap. Het is een app waarmee je korte video’s kunt opnemen en op een creatieve manier kan bewerken. Deze kunnen vervolgens worden gedeeld. Een leuke trend waar je als bedrijf aan mee kan doen. Deze app is vooralsnog vooral erg in trek bij de jongere jeugd.

Gebruik social media - per leeftijdsgroep
Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2020 – Newcom Research & Consultancy B.V.

 

Welke social media kanalen worden per leeftijdsgroep het meest gebruikt?

Gezien onze focus op campus recruitment leg ik in deze blog de focus op jong talent. Newcom maakt in haar onderzoek onderscheid tussen de groepen 15 tot en met 19 jaar en 20 tot en met 39. Deze jongste doelgroep valt onder Generatie Z en de tweede doelgroep onder Generatie Y. De scheidingen tussen de doelgroepen zijn natuurlijk diffuus, een student denkt immers niet bij zichzelf: hé ik ben nu 20 geworden, dus ik ga direct een LinkedIn account aanmaken.

Heb je nominaal je havo opleiding afgerond dan ben je meestal 17 of 18 jaar wanneer je begint aan je vervolgstudie, bij vwo’ers is dit 18 of 19 jaar. De studenten die net gestart zijn met hun studie vallen zodoende in de eerste groep en de studenten die in een latere fase van hun studie zitten in de tweede. Gezien studenten in de eerste fase van hun studie minder actief bezig zijn met het contact met werkgevers, is de groep van 15-19 jaar eigenlijk alleen relevant voor branding, terwijl binnen de groep van 20-39 jaar de studenten vallen die zich actief oriënteren op hun toekomst en dus voor campus recruiters het meest interessant zijn.

Whatsapp grootste kanaal en interessant voor (campus) recruiters

Met 89% is Whatsapp het meest gebruikte kanaal onder de groep van 20-39 jaar. Onder generatie Z is het gebruik zelfs 97%. Whatsapp biedt qua functionaliteiten geen mogelijkheden voor employer branding in de vorm van community building, maar is als communicatiemiddel wel handig in het contact met studenten.

Wij zijn Whatsapp de afgelopen jaren steeds meer gaan gebruiken. Bijvoorbeeld om kandidaten op de hoogte te houden rondom de status van hun sollicitatie, of om ze na afloop van een inhousedag te bedanken voor hun deelname. Wij zijn erg enthousiast over de snelheid van het gebruik en de hoge respons rate. Studenten vinden het ook prettig. Dit laagdrempelige contact draagt bij aan een positieve candidate experience. Het is bovendien een stuk efficiënter dan bellen of mailen, wat tijdsintensief is en waar veel studenten minder goed op reageren.

Facebook vs. Instagram, welke kies je voor het bereiken van studenten?

Al jaren wordt er gesproken over de concurrentie tussen Facebook en Instagram. Er lijkt een duidelijk onderscheid zichtbaar te zijn tussen generatie Y (20-39 jaar) en generatie Z (15-19 jaar). Waar generatie Y met 82% het liefste gebruik maakt van Facebook tegenover de 57% die gebruik maakt van Instagram, zie je het tegenovergestelde bij generatie Z, die met 82% het liefst gebruik maakt van Instagram tegenover 51% die gebruik maakt van Facebook.

Hoewel Instagram en Facebook verschillende mogelijkheden bieden, zijn beide erg geschikt voor employer branding, community building en het promoten van vacatures of evenementen. Generatie Y is reeds beschikbaar op de arbeidsmarkt, of zal deze snel betreden. Daarom is Facebook het juiste kanaal om nu en de komende jaren talent te binden aan jouw organisatie. Maar voor het aantrekken van toekomstig talent is 2020 een goed moment om uit te kijken naar de mogelijkheden die Instagram biedt. Door alvast naam te maken via Instagram, krijg je ook alvast toekomstig talent in het vizier en belangrijker: zij krijgen oog voor jouw organisatie.

Ons advies: combineren!

Vanuit employer branding oogpunt adviseren wij onze klanten om zowel Facebook als Instagram onderdeel te maken van hun strategie. Op die manier zorg je voor een optimaal bereik en goed gevulde funnel. En hoewel het gebruik van Instagram groeit, blijft het bereik van Facebook in absolute aantallen beduidend groter. Wij combineren een organische inzet in principe altijd met advertising, wat voor beide kanalen gemakkelijk vanuit Facebook businessmanager te organiseren is. Door advertising in te zetten, krijg je meer aandacht  en dus resultaat van jouw ontwikkelde content, dan wanneer je deze enkel organisch laat bestaan.

Let wel op dat je op Instagram niet (exact) dezelfde advertenties inzet als op Facebook. Instagram is namelijk meer gericht op beeld en minder op tekst en ligt meer aan de voorzijde van de oriëntatiefunnel. Facebook biedt meer ruimte voor tekst en daar kun je dus  waardoor een andere strategie noodzakelijk is.

Wil jij succesvol studenten bereiken met jouw Facebookpagina? Vind inspiratie bij onze cases en bekijk eens hoe we de Arcadis Facebookpagina opbouwden van 400 naar meer dan 10.000 volgers.

Gebruik social media - per jaar
Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2020 – Newcom Research & Consultancy B.V.

 

LinkedIn gebruik start zodra studenten zich op de arbeidsmarkt gaan oriënteren

Het gebruik van LinkedIn is vooral hoog onder generatie Y met 47% (tegenover 9% onder generatie Z). Ook onze ervaring is dat jong talent pas echt interesse voor LinkedIn ontwikkelt wanneer zij zich gaan oriënteren op de arbeidsmarkt. Sommige studenten doen dit al tijdig tijdens hun studie, maar velen worden ook pas actief op LinkedIn tijdens of na hun afstuderen. Dan zijn ze vaak op zoek naar een baan, wat LinkedIn uitermate geschikt maakt om je vacatures onder de aandacht te brengen.

Ook LinkedIn biedt mogelijkheden voor employer branding, maar heeft duidelijk een meer zakelijke insteek. Het is belangrijk hier rekening mee te houden in de content die je deelt. LinkedIn biedt naast een gratis profiel ook de mogelijkheid tot een betaald account. Hiermee krijg je een extra pagina’s waar je meer bedrijfsinformatie op kwijt kan en je vacatures kan plaatsen. Dit is echter vrij prijzig, net als de advertentiemogelijkheden die LinkedIn biedt. Kijk dus vooraf goed of deze investering in verhouding staat tot het resultaat dat LinkedIn jou kan bieden.

Snapchat blijft populair onder generatie Z

De jongste groep (15-19 jaar) maakt, in tegenstelling tot andere leeftijdsgroepen, veel gebruik van Snapchat (72%). De toepassingen van Snapchat binnen Nederland recruitmentland lijken de laatste jaren niet echt ontwikkeld. Door de visuele basis, het frequentieniveau en het vluchtige karakter blijft het ook voor employer branding een complex platform. Buiten Nederland zijn er echter wel bedrijven die het inzetten als wervings- of employer branding kanaal (bekijk hier enkele voorbeelden van hoe recruiter Snapchat inzetten).

TikTok als nieuwkomer

TikTok is een nieuwkomer in het social media landschap en lijkt een vliegende start te maken. Het is vooral onder jongeren erg populair, zeker onder meisjes jonger dan 15 jaar. Maar dat vooral deze jonge doelgroep deze video’s maakt, neemt niet weg dat de creatieve output in trek is. Grappige video’s zoals die van beroemdheden die van kleren wisselen gaan het hele internet over. TikTok biedt mogelijkheden om jouw organisatie en team op een grappige manier in beeld te brengen en kan zo veel bekijks trekken.

Social media gebruik - leeftijd
Bron: Nationale Social Media Onderzoek 2020 – Newcom Research & Consultancy B.V.

 

Adverteren op social media

Alle genoemde platformen (m.u.v. Whatsapp) bieden de mogelijkheid om te adverteren. In de meeste gevallen is dat nuttig. Het opbouwen van puur organisch bereik duurt namelijk lang en je wilt vruchten plukken van je inzet. Ook voor een piek in de belangstelling voor je organisatie, bijvoorbeeld wanneer je een belangrijke inhousedag of ehousedag organiseert of zodra je gaat werven voor jullie traineeship, is adverteren de sleutel tot succes.

En vergeet niet:

  • Kies het juiste kanaal, die past bij je doel en je doelgroep
  • Zorg dat je content ontwikkeld die bij dit kanaal past
  • In het geval van meerdere kanalen: denk aan je strategie
  • Meer resultaat bereik je met advertising

Dus, welke social media kanalen gebruiken studenten anno 2020?

Voor nu zijn Whatsapp, Facebook, Instagram en LinkedIn de duidelijke winnaars voor campus recruitment. Maar, het social media landschap is continu in beweging en het is belangrijk om de ontwikkelingen te blijven monitoren. Is er een nieuw kanaal in opkomst, zoals TikTok momenteel, dan betekent dit niet dat je er direct op in hoeft te springen. Zeker niet als het niet binnen jouw campus recruitment strategie past. Denk hierbij aan het eerdere voorbeeld van Snapchat, dat na een eerste hype niet echt doorzette in recruitmentland.

Kijk dus altijd kritisch naar het doel dat jij wilt bereiken en kijk vervolgens welk kanaal je daarin verder kan brengen. Neem de overwegingen uit deze blog mee en bespreek de ervaringen van je netwerk. De investering die jij doet moet opwegen tegen het resultaat dat je wilt bereiken. Een gepaste strategie helpt je het beste resultaat te behalen. En lukt dit niet zelf: schakel hulp in!

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen