/
/

8 tips voor het aanspreken van studenten tijdens een carrièrebeurs

Je staat goed voorbereid en met een enthousiast team op een carrièrebeurs van bijvoorbeeld een onderwijsinstelling. De eerste studenten komen binnendruppelen en kijken om zich heen. Wat nu? Hoe spreek ik ze aan, wat moet ik zeggen en wat wil ik van ze? Belangrijke vragen die je jezelf gesteld moet hebben voordat de beurs begint. Ik help je daarbij en geef je 8 tips:

Carrierebeurs ASML
 

1. Neem een actieve houding aan

Ik sta zelf regelmatig namens onze klanten op carrièrebeurzen. Dan zie ik bij andere bedrijven soms mensen op een stoel zitten en wachten tot ze aangesproken worden. Dat werkt niet, want studenten zijn van zichzelf vaak afwachtend. Neem daarom actieve houding aan. Je geeft een fout signaal af door passief op je kruk te blijven zitten. Studenten moeten het gevoel hebben dat je open staat voor een gesprek.

2. Spreek studenten assertief aan

Enkel een actieve houding aannemen is in de meeste gevallen niet voldoende. Sommige grote bedrijven als Shell en Heineken hebben een enorme aantrekkingskracht waarop de studenten toch wel afkomen. Ben je als bedrijf wat minder bekend, wacht dan niet tot dat de studenten jou aanspreken, maar spreek ze zelf assertief aan. Let op, de medewerkers uit het veld die je team tijdens de bedrijvenbeurs komen versterken, zijn vaak niet gewend om studenten aan te spreken. Geef als campus recruiter daarom het goede voorbeeld.

3. Een laagdrempelige openingszin

Net als in de kroeg hebben veel mensen moeite met het aanspreken van iemand. De openingszin is daarbij de grootste drempel. Spreek de studenten laagdrempelig aan en stel niet direct een moeilijke vraag. Je kunt daarbij denken aan: “Kan ik je helpen?” of “Waar ben je naar op zoek?” of “Ben je op zoek naar een leuk bedrijf? Dan ben je aan het juiste adres.”

4. Tast af wie je voor je hebt

Het ijs is gebroken en je bent in gesprek met een student. Vervolgens wil je middels wat korte vraagjes erachter komen wie je voor je hebt. Je wilt bijvoorbeeld niet te veel tijd besteden aan studenten met een studie die helemaal niet interessant is voor je bedrijf. Mocht de student niet interessant zijn, kap dan het gesprek niet direct af, maar rond het wel af en zorg daarbij dat zij een positief gevoel overhouden aan je bedrijf.

5. Enthousiasmeer de interessante studenten

Met interessante studenten ga je uitgebreider het gesprek aan. Maak er daarbij geen monoloog van vanuit jouw zijde, maar zorg voor een interactief gesprek. Probeer er achter te komen wat de student zoekt en haak daar op in door het te reflecteren naar jouw bedrijf. Het is daarbij belangrijk dat je als bedrijf weet wat je employer value proposition is. Hetgeen je bedrijf uniek maakt, laat je naar voren komen tijdens het gesprek.

6. Ontvang de contactgegevens van de interessante studenten

Zonder contactgegevens verlies je een student na de beurs weer snel uit het oog. Hoe interessant het gesprek ook was dat je samen had. Laat interessante studenten daarom niet vertrekken zonder dat je hun contactgegevens hebt ontvangen (mits ze hier open voor staan). Sommige studenten zijn erg terughoudend in het verstrekken van hun contactgegevens, omdat ze niet weten wat er mee gaat gebeuren. Geef daarom aan dat je een fijn gesprek gehad hebt en dat je graag met de student in contact wil blijven voor toekomstige mogelijkheden. Diens gegevens gebruik je niet voor andere doeleinden. 
Voorkom een hele waslijst met vragen, maar vraag alleen het hoogst noodzakelijke, zoals: naam, studie, e-mailadres, telefoonnummer, waar de student naar op zoek is en het verwachte moment van afstuderen.

7. Geef aan hoe de opvolging er uit gaat zien

Nu je de contactgegevens hebt ontvangen, geef je bij de student aan hoe het vervolgcontact er uit gaat zien. Dan weet de student ook wat hij of zij kan verwachten. Is de student heel concreet geïnteresseerd in een stageplaats, startersfunctie of traineeship, dan kun je afspreken dat de vacature doorgestuurd wordt of dat je zelfs al een afspraak in wilt plannen. Heb je op dat moment geen concrete vacature, dan adviseer ik de student uit te nodigen voor een inhousedag om intensief kennis te maken. Wat je ook doet, stuur in ieder geval altijd daags na het evenement een mail om je nieuwe contact te bedanken voor de kennismaking en zorg ervoor dat hetgeen je afgesproken hebt, ook nagekomen wordt. Als je afspraken niet nakomt, is de interesse in je bedrijf zo vervlogen.

8. Bedank de student voor het fijne gesprek

Je wil dat alle studenten een goed gevoel overhouden aan het gesprek. Een fijne afsluiter blijft daarom vaak nog hangen. Het is een open deur, maar daarmee niet minder belangrijk: bedank de student aan het einde van het gesprek nogmaals hartelijk en herhaal de gemaakte afspraak. Als je een brochure, flyer of goodie hebt, kun je deze meegeven aan de student.

Enthousiasme

Binnen mijn tips is enthousiasme de rode draad. Als je zelf enthousiast bent, dan bren je dat over op de studenten die je spreekt. Zij zullen vervolgens sneller geïnteresseerd raken in je bedrijf.  Zorg daarbij voor een goede opvolging na afloop van de beurs. Hoe je de opvolging aanpakt? Daar kom ik op terug in mijn volgende blog.
 

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het organiseren en begeleiden van activiteiten op onderwijsinstellingen, veelal in samenwerking met studieverenigingen. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC en 2at. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Teun!

Geplaatst door: Teun Smulders

Teun is Campus Recruitment expert bij Natural Talent. Hij is een jonge, bevlogen gesprekspartner met een eigenzinnige kijk. Specialist in strategische vraagstukken, het uitvoeren van onderzoeken en gek van cijfers. Hij heeft een groot netwerk binnen onderwijsinstellingen en studieverenigingen en zet graag zijn kennis in om samen met bedrijven te werken aan hun Campus Recruitment.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden