/
/

Campus Recruitment; wat is dat eigenlijk?

Bedrijven zijn continu op zoek naar jong talent met een toegevoegde waarde voor hun organisatie. Dit betekent stevige concurrentie op de werkgeversmarkt in de jacht op schaarse profielen. Campus recruitment wordt daardoor een steeds belangrijker onderwerp op de agenda van recruiters. Maar wat houdt campus recruitment eigenlijk in? In deze blog geef ik daar antwoord op.

Definitie van campus recruitment

Campus recruitment is een speciale vorm van recruitment. Het is puur gericht op het strategisch werven van jong, veelal schaars, talent dat midden in hun studie zit of recent is afgestudeerd. De werving van dit talent heeft als doel het invullen van openstaande stageplaatsen en startersfuncties. Men spreekt van campus recruitment als een bedrijf een duidelijke strategie heeft gericht op studenten of recent afgestudeerden. Dit houdt in dat het bedrijf op structurele basis jong talent wil aantrekken dat past bij de organisatie en dat ook daadwerkelijk voor het bedrijf wil werken of er stage wil lopen. Kortgezegd kun je campus recruitment als volgt omschrijven:

“Je spreekt van campus recruitment wanneer een bedrijf een strategie heeft om (oud) studenten met bepaalde studieachtergronden aan te trekken voor hun openstaande vacatures.”

Een duidelijke strategie

Aan de basis van succesvolle campus recruitment staat een duidelijke strategie. Deze strategie geef je vorm aan de hand van jouw wervingsbehoefte voor de komende jaren. Wanneer jij in kaart hebt gebracht welk talent jij de komende jaren nodig hebt om je openstaande posities in te (gaan) vullen, kun je jouw employer value proposition (EVP), ofwel wat jouw bedrijf uniek maakt, en je employer brand vorm gaan geven. Zo kun je ervoor zorgen dat talent bij jouw bedrijf wil komen en blijven werken. 

Campus recruitment activiteiten

Afhankelijk van je wervingsbehoefte kun je verschillende campus recruitment activiteiten ondernemen om talent te interesseren voor een carrière bij jouw bedrijf.
Bijvoorbeeld:

Deelname aan bedrijvendagen op onderwijsinstellingen. 

Een bedrijvendag biedt je de uitgelezen kans om persoonlijk kennis te maken met studenten in hun vertrouwde omgeving, namelijk op hun onderwijsinstelling. Je kunt daar precies vertellen wat voor bedrijf je bent en welke carrièremogelijkheden jij een student kunt bieden.

Het organiseren van een lunchlezing of workshop in samenwerking met een studievereniging

Tijdens een lunchlezing of workshop, die je veelal in samenwerking met een studievereniging organiseert, kun jij studenten uit jouw doelgroep kennis laten maken met werkzaamheden waar werknemers van jouw bedrijf dagelijks mee te maken krijgen.

Het geven van een gastcollege op een onderwijsinstelling

Tijdens een gastcollege kun jij de docent van het betreffende vak ondersteunen met jouw kennis en expertise. Jij kunt verdieping bieden in de huidige lesstof en daarmee jouw expertpositie ten opzichte van studenten uitdragen. 

Een inhousedag waarbij studenten een kijkje nemen in de keuken van jouw bedrijf

Een inhousedag laat studenten een kijkje nemen in de keuken van jouw bedrijf, op locatie. Tijdens een inhousedag organiseer je veelal een rondleiding, workshop en presentaties om een enthousiaste groep studenten feeling te laten krijgen met jouw bedrijf, werkzaamheden en medewerkers doordat je dit in real life met ze kunt delen. Natuurlijk zorg je voor voldoende informaliteit tijdens het evenement in de vorm van een lunch en borrel. Tijdens een inhousedag krijgt de student de kans om te ervaren hoe het is om bij jouw bedrijf te werken, bovendien kun jij ook beoordelen wat voor vlees je in de kuip hebt wat betreft potentiële medewerkers.

Zorg voor een goede opvolging

Het is bij bovengenoemde campus recruitment activiteiten van essentieel belang dat je een doordachte strategie hanteert en uitgaat van een duidelijke afbakening van jouw doelgroep. Op deze manier kun je gericht naamsbekendheid opbouwen, persoonlijk contact leggen met de studenten die voor jou belangrijk zijn en ze vervolgens interesseren voor een carrière bij jouw bedrijf. 

Wanneer je interessant talent gesproken hebt is het belangrijk dat je opvolging goed is. Laat dat waardevolle contact dat je gelegd hebt niet uit je handen glippen of verwateren waardoor potentieel talent alsnog wegloopt naar je concurrent-werkgevers, maar trek studenten over de streep met jouw persoonlijke benadering.

Tot slot

In deze blog heb ik in de basis uitgelegd wat campus recruitment inhoudt en welke mogelijkheden je hebt wat betreft campus recruitment activiteiten. Doe er je voordeel mee en bouw aan jouw duurzame campus recruitment strategie, zodat jij structureel de beste talenten aan weet te trekken.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het ontwikkelen van duurzame campus recruitment strategieën. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC, 2at en SCA. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Lisanne!

Geplaatst door: Lisanne de Graef

Lisanne is een jonge ambitieuze communicatieadviseur met een passie voor schrijven. Meteen na afloop van haar afstudeerstage is ze doorgegroeid binnen het team, waarbij ze de basis heeft gelegd voor onze corporate communicatie. Zowel op haar werk als daarbuiten staat Lisanne bekend als perfectionistisch en een tikkeltje eigenwijs. Mede door haar structurele aanpak waarborgt ze kwaliteit in haar werkzaamheden en draagt ze onze visie optimaal uit.

Vind de beste stagiaires voor jouw organisatie

Ons gratis e-book "Het vinden van je ideale stagiair" helpt je om de juiste studenten te bereiken én deze te enthousiasmeren voor die te gekke stage bij jouw bedrijf! Vul het formulier in en je ontvangt het e-book gratis in je e-mail.

Gratis downloaden