HomeBlogsSocial media kanalen: welke moet je als bedrijf kiezen?
Social media

Social media kanalen: welke moet je als bedrijf kiezen?

Geschreven door Roxane Mikx – Eikelenboom

Geschreven door: Roxane Mikx – Eikelenboom

Social media kanalen: welke moet je als bedrijf kiezen?

Niet lang geleden hoorden wij vaak de uitspraak: “We moeten iets doen met social media.”. Inmiddels hebben de meeste bedrijven deze platformen in meer of mindere mate omarmd. Toch valt er vaak nog een hoop te verbeteren. Want ook al doen die bedrijven inmiddels “iets” met sociale media, het wordt pas succesvol als je een goede strategie hebt. Waar gaat het dan fout? Nou, als je “iets” gaat doen, dan doe je het omdat je mee wilt gaan met de trend of met concurrenten. Je denkt vanuit het middel, in plaats vanuit het doel wat je wilt bereiken. Draai het eens om en bedenk: wat wil ik bereiken? Wil je interacteren met kandidaten, wil je jouw employer branding een boost geven of hoop je kandidaten direct te bewegen naar een van jouw vacatures? Allemaal voorbeelden van wat social media je kan brengen, met de juiste strategie op het juiste kanaal.

Welke kanalen moet ik dan hebben?

Als Natural Talent richten wij ons op jong talent, middels campus recruitment en employer branding. En de verschillende social media kanalen, zijn voor ons belangrijke wegen om die doelgroep te benaderen. Daarom zetten we voor jou de kanalen op een rij, die wij zeer relevant vinden. Denk dus vanuit jouw doel, zodat je de juiste kanalen voor jouw bedrijf kan inzetten.

Facebook

Facebook is een online platform (en app), waarop je teksten, beelden of video’s kan delen. Je maakt een bedrijfsprofiel aan, waarmee je volgers kan creëren en zo een community opbouwt om studenten op de hoogte te houden van o.a. projecten, evenementen en vacatures van jouw bedrijf. Volgers kunnen reageren met “likes” en “comments” of het bericht delen, waardoor het ook erg interactief is. Ook is er de mogelijkheid om op basis van ingevulde interesse en demografische kenmerken die Facebookleden hebben ingevuld, gericht te adverteren met online ads onder jouw doelgroep. Gezien Facebook dagelijks wordt gebruikt, bereik je talent op een natuurlijke manier.

Instagram

Instagram is een online platform (en app) dat primair gericht is op mobiel gebruik, waarop je volgers kan genereren met je bedrijfsprofiel. Je kunt tekst, beeld en video’s delen voorzien van hashtags, maar de video- of tekstlengte is beperkt. Het is meer gericht op mooie visuele (en korte) content waarmee je jullie employer brand of juist speciale dingen achter de schermen kunt laten zien. Ook hier heb je de bij Facebook benoemde advertentie mogelijkheid, gericht op jouw doelgroep. Ook Instagram wordt veelal privé gebruikt, waardoor je in het dagelijkse leven van talent stapt.

LinkedIn

Deze website (en app), biedt studenten de mogelijkheid om een zakelijk netwerk op te bouwen en bedrijven de mogelijkheid om onderdeel te zijn van dat netwerk. Je medewerkers zijn in deze een duidelijk verlengstuk van je organisatie en zelf kun je vanuit een (betaald) bedrijfsprofiel vakinhoudelijke en carrière gerelateerde content of vacatures delen. Dit platform is meer zakelijk gericht en heeft ook adverteerdersmogelijkheden, al is deze optie wel aan de prijs.

Pinterest

Pinterest is een soort digitaal prikbord. In hun profiel kunnen leden verschillende mappen (borden) aanmaken, waarin ze web afbeeldingen of links vastpinnen. Zo kunnen zij inspirerende ideeën verzamelen en deze later gemakkelijk terugkijken per thema. Als bedrijf kun je jouw zakelijke profiel als onderdeel in je employer branding strategie opnemen en vullen met content die voor studenten inspirerend of interessant is. Zo is er content te vinden over het werkleven, zoals blogs met tips over solliciteren etc. Toch zien we dat Pinterest voornamelijk privé gebruikt wordt voor hobby’s en interesses en is werk maar een zeer beperkt onderdeel van het platform. Het is eerder interessant voor praktische producten, gerelateerd aan hobby’s. Op Pinterest kun je ook adverteren.

Snapchat

Snapchat is een app waarmee je foto’s en video’s kan maken en delen via je vriendenlijst. Ook kun je ze opslaan en delen via andere media. Er zijn verschillende filters beschikbaar waarmee je mooie en/of grappige beelden kan maken. Als bedrijf kun je zo’n filter aanbieden waarmee je de kans hebt om naam te maken. Er zijn enkele voorbeelden van bedrijven die het onderdeel gemaakt hebben van een wervingscampagne, zoals deze van Pathé (https://www.adformatie.nl/campagnes/pathe-gebruikt-snapchat-om-nieuwe-medewerkers-te-werven)

TikTok

TikTok is een meer recente toevoeging aan het social media landschap. Het is een app waarmee je korte video’s kunt opnemen en op een creatieve manier kan bewerken. Deze kunnen vervolgens worden gedeeld met jouw volgers. Deze app is vooralsnog erg in trek bij de jongere jeugd (15-19 jaar), maar wint ook in de hogere leeftijden aan populariteit. Als bedrijf kan je meedoen aan de trends/uitdagingen, of een kijkje geven binnen jouw bedrijf met korte video’s. Je kunt deze video’s ook weer op andere social media kanalen delen

Twitter

Twitter is een online platform, waarop mensen zich in een korte tekst van maximaal 280 tekens (‘tweets’) kunnen uitspreken. Er wordt veel gebruik gemaakt van hashtags. Studenten kunnen personen, bedrijven en hashtags volgen en reageren op tweets. Dit kan als directe reactie of door berichten (al dan niet aangevuld met een eigen mening) verder te delen, ‘retweeten’ genaamd. Veel gebruikt kanaal voor mediafiguren, programma’s en natuurlijk Donald Trump.

Whatsapp

Een app waarmee je met een internetverbinding gemakkelijk berichten, foto’s, bestanden of video’s naar elkaar kan versturen. Dit kan één op één in een privégesprek, of met meerdere mensen in een groepsgesprek. Je kan een zakelijk account aanmaken voor je bedrijf waarmee je laagdrempelig met studenten kunt communiceren en snel vragen kunt beantwoorden. Ook ideaal in een sollicitatieproces of in de berichtgeving en het contact rondom een evenement. Ook kun je met één op één gesprekken op persoonlijke wijze contact onderhouden op de langere termijn.

Youtube

Youtube is een website (met app), waar alles draait om video. Hierop kun je een bedrijfsprofiel inrichten en gratis video’s van je bedrijf plaatsen. Dit kunnen professionele video’s zijn, maar bijvoorbeeld ook vlogs van medewerkers en opgenomen webinars, losstaand of in series. Alle op Youtube geplaatste video’s kun je vervolgens gemakkelijk delen via je website of jouw social media kanalen.

Kies de social media kanalen die bij jou passen

Zoals gezegd, social media kanalen zijn een middel. Zorg dat je werkt vanuit je doel en kies de juiste mix van kanalen, waarmee jij jouw doelgroep op een goede manier kan bereiken. Wij geloven in een multi-channel aanpak, waarbij je niet alleen online kanalen kiest, maar deze ook combineert met offline uitingen. Dit draagt sterk bij aan jouw employer brand. Weet je niet waar je moet beginnen? Neem eens contact met ons op. We sparren graag met je!

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen