HomeBlogsNog budget over in 2022? Zet jezelf op de kaart als interessante werkgever voor hoogopgeleid talent!
Employer branding, Naamsbekendheid opbouwen

Nog budget over in 2022? Zet jezelf op de kaart als interessante werkgever voor hoogopgeleid talent!

Nog budget over in 2022? Zet jezelf op de kaart als interessante werkgever voor hoogopgeleid talent!

We kennen het allemaal. Het jaar loopt op zijn eind en je hebt nog wat budget over dat je nuttig in wilt zetten. De vraag is alleen, waar kun je dit het beste aan besteden? In deze blog hebben wij de meest interessante opties voor je op een rij gezet.

Een bewogen jaar

Na de pandemie is de strijd op de arbeidsmarkt nu heftiger dan ooit. Alle ogen (en pijlen) zijn nu gericht op jong talent en dat betekent dat het steeds belangrijker is om jezelf te onderscheiden. Alle reden dus om zichtbaar te blijven of juist méér zichtbaar te zijn dan jouw concurrent werkgevers. En dat kan gelukkig, want er zijn volop (online) mogelijkheden om talent te bereiken of om je voor te bereiden op wederom een competitief campus recruitment jaar. Dit zijn de opties die wij aanraden.

1. Geef je social media een boost

Jouw organisatie heeft vast één of meerdere social media pagina’s. Misschien worden ze fanatiek bijgehouden, of wellicht kunnen ze wel wat extra TLC gebruiken. In beide gevallen kun je met jullie restbudget een goede slag slaan:

  • Heb je het gevoel dat jullie met hagel schieten in plaats van met scherp. Roep dan de hulp in van een extern bureau, stel samen een passende strategie op en zorg dat je écht rendement gaat halen uit jullie social media budget.
  • Door een combinatie van organische berichten en betaalde campagnes kun je op Facebook, Instagram en LinkedIn jouw (schaarse) doelgroepen bekend maken met wat jullie als bedrijf te bieden hebben. Zet je restbudget in om snel meer volgers vergaren of juist je bereik met een gerichte campagne een boost geven. Op zoek naar inspiratie? Lees hier hoe wij de Facebookpagina van Arcadis in een drie jaar tijd hebben laten groeien van 400 naar ruim 11.000 volgers!

2. Het Gratis Collegeblok

Veel gebeurt digitaal, maar voor aantekeningen, berekeningen en het uitwerken van ideeën, kunnen studenten niet zonder een goed collegeblok. Studenten schrijven. En daar kun jij van profiteren. In het Gratis Collegeblok, waarvan jaarlijks 60.000 exemplaren verspreid worden onder technische studenten door heel Nederland, wordt een beperkt aantal advertentieplekken geboden. Daarmee vestig jij tijdens het studeren de aandacht op jouw organisatie, dag in dag uit. Een Gratis Collegeblok voor een technische student en ontelbare zichtmomenten voor jouw organisatie. Met recht een win-win-situatie! Betaal je deelname vooruit en je bent heel 2021 verzekerd van volop aandacht. Meer weten? Hier lees je alles over het Gratis Collegeblok en kun je gelijk een voorbeeldexemplaar aanvragen.

3. Verbeter je recruitmentsite of werken-bij-website

Is jullie recruitmentsite nodig aan een update toe? Een werken-bij-website is de spil in jouw recruitmentactiviteiten. Daar vindt de doelgroep meer informatie over jullie bedrijf in de vorm van blogs en ervaringen van medewerkers. Ook valt er meer te lezen over jullie cultuur, sollicitatieproces én zijn er natuurlijk vacatures te vinden. Kortom: hier overtuig je talent om te solliciteren. Is jouw recruitmentsite verouderd, weinig informatief of is (mobiel) solliciteren lastig? Laat de vindbaarheid misschien te wensen over? Tijd om hem aan te pakken. En met het budget dat je aan het eind van het jaar nog over hebt, kun je mooi een slag slaan. Een extra pagina ontwerp, een SEO-optimalisatie of een mobiel vriendelijke update, met de juiste afspraken kun jij de opdracht nu wegleggen en begin 2021 een website hebben die meer kandidaten aantrekt!

4. Maak je branding overtuigender door je employer value proposition (EVP) te definiëren

Waarom is het zo leuk om bij jullie organisatie te werken? Past het beeld dat jullie uitstralen bij hoe medewerkers dit echt ervaren? En sluit jullie employer branding wel aan bij de wensen van jullie doelgroep? Krijg je voldoende sollicitaties op vacatures, maar zie je een relatief hoog verloop van jong talent, dan kan dit een teken zijn dat de boodschap in jullie arbeidsmarktcommunicatie en de realiteit die nieuwe medewerkers ervaren, (te) ver uit elkaar liggen. Krijg je überhaupt vrij weinig sollicitanten, dan is er een goede kans dat je boodschap te weinig onderscheidend is en jullie doelgroep onvoldoende weet te raken. In beide gevallen kan het tijd zijn voor een employer value proposition (EVP) onderzoek. Zo’n onderzoek gaat terug naar de kern en brengt jullie unieke realistische kwaliteiten in beeld. Vervolgens worden de uitkomsten gematcht met de unieke kenmerken en wensen van jullie doelgroep(en) én afgezet tegen de boodschap van jullie concurrenten. Zo vormt zicht een authentieke, aantrekkelijke boodschap voor toptalent waarmee je de toestroom van talent verbetert en de retentie verhoogd. Een slimme zet om hier hulp bij in te schakelen, zodat niets jullie in 2021 meer in de weg staat om dat passende talent te werven!

5. Investeer in GOED beeldmateriaal

Als bedrijf wil je echt laten zien hoe het is om bij jullie organisatie te werken. Authentiek beeldmateriaal is daarvoor de key. Lopen jullie steeds tegen het punt aan dat het lastig is om goed beeldmateriaal te selecteren voor brochures, jullie website, online posts of in vacatures? Steek dan eens wat budget in goede foto’s en/of een professioneel filmpje. Let op dat je vooraf wel goed nadenkt over wat je wilt laten zien en voor welke doelgroepen en doeleinden dit materiaal gebruikt gaat worden. Dat is bepalend voor de toegevoegde waarde van je nieuwe beeldmateriaal. Maak waar nodig gebruik van de expertise van een bedrijf of professional met kijk op jouw doelgroep, het ontwikkelen van een pakkend concept of het vastleggen van de beelden. Een combinatie is natuurlijk helemaal mooi!

Aan de slag

Inspiratie opgedaan om jullie eindejaarsbudget optimaal te besteden? Maar twijfel je nog welk project de meeste vruchten afwerpt? En waar moet je vervolgens beginnen? Wij denken graag met jullie mee, zodat jullie 2022 goed afsluiten en 2023 optimaal kunnen beginnen. Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!

De beste campus recruitment tips en trends direct in je inbox ontvangen? Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

De beste campus recruitment tips en trends direct in je inbox ontvangen? Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

 

Aanmelden nieuwsbrief
Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen