Employer Branding Overheid | Herpositionering RichtingZuid, hét traineeship van Provincie Limburg

Complete herpositionering van het traineeship inclusief ontwikkeling van een ijzersterke employer value proposition, pakkende nieuwe huisstijl, campagneconcept én een optimaal converterende recruitmentwebsite.

HomeCasesEmployer Branding Overheid | Herpositionering RichtingZuid
Employer Branding Overheid | Herpositionering RichtingZuid | Employer Value Proposition

Resultaten

Een ijzersterke employer value proposition
Een aansprekende nieuwe huisstijl én advertentieconcept passend bij de pijlers van traineeship
Een optimaal converterende en toekomstbestendige recruitmentwebsite

Introductie RichtingZuid

Met hart voor de samenleving zet RichtingZuid, het traineeship van Provincie Limburg, de kwaliteiten van haar trainees in om Limburg sterker te maken. Door de verscheidenheid aan organisaties uit de Provincie Limburg, die aangesloten zijn bij het traineeship, krijgen starters op de arbeidsmarkt de kans om de verschillende kanten van het overheidsvak te ontdekken. Gemeenten, klein of groot, hebben talloze vraagstukken waarbij zij het talent van enthousiaste professionals goed kunnen gebruiken. Een win-win situatie waarbij overheidsorganisaties profiteren van de frisse blik van jong talent, en waarbij starters de kans krijgen om toegevoegde waarde te leveren aan de Limburgse maatschappij.

Introductie RichtingZuid

Uitdaging

5 jaar RichtingZuid, tijd om de positionering, huisstijl én website van het traineeship onder de loep te nemen. Nu er zo’n 100 starters het traineeship volledig hadden doorlopen was er genoeg ervaring om de kracht van het traineeship te bepalen, maar juist ook de minder sterke kanten in kaart te brengen én daar wat mee te doen. Zowel trainees, stakeholders als het programmateam werden betrokken in de herpositionering van het traineeship met de uitdaging om het traineeship nog succesvoller én toekomstbestendig te maken. De basis voor een langdurige samenwerking tussen jong talent én de publieke sector van Provincie Limburg.

EVP onderzoek: Trainees die Limburg sterker maken

Een traineeship dat 5 jaar bestaat en steeds verder groeit kent een gedegen basis, maar ook genoeg ruimte voor professionalisatie. De hoogste tijd om de (oud)trainees, stakeholders én programmamanagers te bevragen in de vorm van een uitgebreid kwalitatief- en kwantitatief onderzoek. De interviews en enqête gaven inzicht in zowel de positieve- als minder sterke kanten van het traineeship. Na een uitgebreide analyse van de resultaten, gecombineerd met de wensen van de doelgroep, volgde een presentatie tijdens een interactieve stuurgroepsessie, waarin de drie speerpunten van het traineeship werden bepaald: samenwerking, hart voor Limburg en groei & ontwikkeling. Deze pijlers vormden de basis voor de nieuwe propositie: RichtingZuid: trainees die Limburg sterker maken. Bovendien werden ook de minder sterke punten direct door de directie aangepakt. Een win-win-situatie!

EVP onderzoek: Trainees die Limburg sterker maken

Vernieuwde huisstijl én advertentieconcept

De drie pijlers van de propositie werden de basis voor het nieuwe logo, de huisstijlkleuren én typografie. Een stijl die meteen in het oog springt, toekomstbestendig is en past bij de kenmerken van dit unieke traineeship én haar doelgroep, welke bestaat uit zowel jong talent als opdrachtgevers binnen de provincie Limburg. De vernieuwde stijl werd doorgevoerd in alle communicatie-uitingen. Met als eyecatcher het vernieuwde beeldmateriaal én de campagnestijl die meteen converteerde. Het resultaat: een click trough rate (CTR) die 45,6% hoger was dan de benchmark van de gemiddelde online campagne in Nederland én 39% meer kliks opleverde dan de CTR van de gemiddelde jobmarketing campagne. Ook de sollicitanten waren van hoge kwaliteit: maar liefst 69% kwam door de eerste strenge selectie. Een stijging van 6% ten opzichte van een jaar eerder. Trainees die Limburg sterker maken!

Vernieuwde huisstijl én advertentieconcept

Converterende werken-bij-website

Ook bij de werken-bij-website was flinke winst te behalen. Een geheel nieuwe toekomstbestendige website werd gebouwd in samenwerking met onze vaste webbouwer Mindworkz. Voor RichtingZuid de ideale partij, want gevestigd in Limburg. Met een design dat perfect past binnen de huisstijl werd een tweeledige website ontwikkeld waarop zowel potentiële trainees als -opdrachtgevers alles te weten kunnen komen over dit unieke traineeship én direct hun interesse kenbaar kunnen maken in de vorm van een inschrijving voor de talentpool, sollicitatie, aanmelding voor de inhouseavond of het indienen van een opdracht. Dé perfecte basis voor alle recruitmentactiviteiten. En dat betaalde zich direct uit: de nieuwe website had 29% meer nieuwe gebruikers ten opzichte van een jaar eerder en kende een bouncepercentage van slechts 55%. Bovendien werd bij 89% van de bezoeken meer dan één pagina bezocht. Dit resulteerde in een interesseverhoging onder de bezoekers van maar liefst 80% ten opzichte van de oude website. Een solide basis in het aantrekken van de beste trainees voor Provincie Limburg!
Converterende werken-bij-website

Wat zegt de klant

Wij hebben op dit moment een tweede traject lopen met Natural Talent, in het kader van de employer branding van ons traineeship. Ons traineeship bestaat op dit moment vijf jaar en we voelden de noodzaak om het traineeship te evalueren: waar liggen onze sterke punten, en waar kunnen we een verbeterslag maken? Ook wilden we, juist in de huidige krappe arbeidsmarkt, achterhalen hoe we het traineeship het beste kunnen profileren naar de trainee-doelgroep toe. Door middel van een uitgebreid onderzoek wordt toegewerkt naar een employer value proposition, wat de basis zal vormen van o.a. onze externe communicatie. Ook in dit traject worden we uitstekend begeleid en heb ik het vertrouwen dat we op een eigentijds eindresultaat gaan komen dat geheel bij ons past.
RichtingZuid
Jorine van der Steen , Coördinator Traineeprogramma RichtingZuid

Voor de statistiekfanaten

CTR 45,6% hoger dan gemiddelde online campagne NL
29% meer nieuwe websitegebruikers tov oude site
80% interesseverhoging onder websitebezoekers van tov oude recruitmentsite
Section conversion background
Wil jij dit ook, of wil je simpelweg even sparren over jouw uitdaging? Laten we kennismaken.

Wil jij dit ook, of wil je simpelweg even sparren over jouw uitdaging? Laten we kennismaken.

Met een bewezen aanpak en een team dat enthousiast voor je klaar staat is slimmer werven nog nooit zo eenvoudig geweest. Erik helpt je graag.