HomeBlogs6 tips om studenten te recruiten via social media
Social media, Werving

6 tips om studenten te recruiten via social media

Geschreven door Sebastiaan van Haren

Geschreven door: Sebastiaan van Haren

Steeds meer bedrijven erkennen de waarde van social media voor het opbouwen van hun employer brand in de hoofden van studenten. Zij gebruiken Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube en blogs om hun imago te versterken en om hun pijplijn te vullen met talent, direct vanaf hbo’s en universiteiten. Lang niet iedereen slaagt hier echter in, velen worstelen met deze moderne manieren van communiceren met talent. Zij proberen oude communicatiestrategieën voor het recruiten van talent op nieuwe media toe te passen, helaas met weinig succes.

Ik geef je graag 6 waardevolle tips waarmee jij jouw aanwezigheid op social media kunt optimaliseren voor het aantrekken van studenten voor stages en startersfuncties.

Fishing for talent

1. Maak het persoonlijk

Niemand houdt ervan om tegen een logo te praten. Laat studenten zien dat er echte mensen zitten achter je social media accounts voor campus recruitment. Dit is vrij eenvoudig te doen door bijvoorbeeld de foto’s van degenen die je account beheren in het ontwerp van je pagina op te nemen, door in je bio te vermelden wie het account beheert of door namen bij reacties te plaatsen.

2. Laat medewerkers zichzelf zijn

Geef de beheerders van je social media accounts de vrijheid om zichzelf te zijn. Door hen de kans te geven vanuit hun eigen natuur en persoonlijkheid te communiceren, maak je de aanwezigheid van jouw organisatie op social media menselijk. Dit zorgt ervoor dat studenten veel eerder de interactie met je aan zullen gaan.

3. Ben authentiek

Vergeet persberichten en gelikte marketingvideo’s. Jouw gelukkige en succesvolle medewerkers zijn je waardevolste ‘kapitaal’ op social media. Laat hen vertellen waarom zij het zo fijn vinden om voor jouw organisatie te werken, op hun eigen manier. Gebruik social media om studenten een gevoel te geven hoe het is om voor je te werken. Laat trainees en starters bijvoorbeeld bloggen over hun ervaringen, zoals TMC, Calco en Sogeti, of probeer eens met een simpele camera door je bedrijf te lopen en jonge medewerkers te vragen wat zij het leukste vinden aan werken voor jouw organisatie. De spontane filmpjes die je dat oplevert zullen beter ontvangen worden door studenten dan een ‘gemaakte’ video volgens een vooropgezet script.

4. Bied iets exclusiefs

Vacatures zijn goede content, maar ze staan al op de carrièrepagina’s van je website. Geef je volgers iets dat niet beschikbaar is voor niet-volgers. Een kijkje achter de schermen bijvoorbeeld om je bedrijfscultuur te leren kennen en te zien hoe het er echt aan toe gaat bij je organisatie, of de mogelijkheid om contact te leggen met mensen binnen je organisatie. Om echt exclusiviteit te bieden kun je denken aan persoonlijke ontmoetingen. Organiseer bijvoorbeeld een Facebook prijsvraag waarbij de winnaar wordt uitgenodigd voor een lunch met de CEO of voor het bedrijfsuitje dat op stapel staat. Veel studenten zullen het geweldig vinden om inzicht in je bedrijf te verkrijgen via een ontspannen, informele ontmoeting.

5. Bied altijd waarde

Het gaat niet om jou, maar om de student die je aan wil spreken. Studenten worden overspoeld met informatie, dag in dag uit. Wil jij opvallen en interessant voor hen zijn, bied dan relevante en waardevolle content waar je volgers iets aan hebben. Bij hun keuze voor een eerste werkgever zijn studenten veelal geïnteresseerd in de werkomgeving en doorgroeimogelijkheden, maar ook willen zij weten of ze echt een significante bijdrage kunnen leveren aan hun werkomgeving en aan de wereld om hen heen. Bespreek deze dingen via je social media account. Denk bijvoorbeeld eens aan een live chat met je medewerkers of deel de belangrijkste inzichten van je evenement online met studenten die er niet bij aanwezig kunnen zijn.

6. Blijf bij de tijd

Campus recruitment draait om het werven van een doelgroep die met veel dingen vooroploopt. Wil je hen bereiken en door hen aantrekkelijk bevonden worden, zorg dan dat je bij de tijd blijft. Op Hyves heb je bijvoorbeeld niets meer te zoeken, maar je kunt wel nagaan of het gebruik van bijvoorbeeld Pinterest en Instagram nuttig zijn om in te zetten. In algemene zin: studenten werken graag voor bedrijven met wie zij zich kunnen identificeren, ook betreffende de manier van communiceren (via social media).

Campus Recruitment heeft enorme potentie

Campus recruitment bevindt zich in een interessante periode waarin veel gebeurt en verandert. Ben je bereid om strategisch na te denken en om je tijd en energie te steken in het opbouwen van relaties met studenten via social media, dan bieden deze communicatiekanalen een enorme potentie aan resultaten die je kunt boeken.

Ps. Wil jij met jouw social media stappen maken, maar weet je niet goed hoe? Vraag dan eens de GRATIS social media check aan door mij een mailtje te sturen (s.vanharen@naturaltalent.nl)! We kijken dan naar je uitgangssituatie en geven je persoonlijke tips waarmee jij de resultaten van jouw social media inzet kunt verbeteren.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het inrichten en onderhouden van sociale media kanalen in de communicatie met studenten. We behalen successen voor klanten als Arcadis, Bosch en TMC. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen