De drie meest gemaakte fouten op een bedrijvendag  background
 overlay

Blogs die je verder helpen

HomeDe drie meest gemaakte fouten op een bedrijvendag
Contact leggen

De drie meest gemaakte fouten op een bedrijvendag

Geschreven door Lisanne de Graef

Geschreven door: Lisanne de Graef

De drie meest gemaakte fouten op een bedrijvendag

Jaarlijks worden er op diverse hogescholen en universiteiten bedrijvendagen georganiseerd. Een mooie manier om persoonlijk contact te leggen met studenten uit jullie doelgroep en hen kennis te laten maken met de mogelijkheden binnen jullie bedrijf. Maar let op: alleen met een goede voorbereiding en onderscheidende aanpak kunnen jullie een onuitwisbare indruk achterlaten op studenten. Een eerste kennismaking kun je nooit meer over doen, in deze blog behoed ik jullie daarom voor de drie meest gemaakte fouten tijdens een bedrijvendag. Doe er je voordeel mee!

1.    Aankleding stand

Op bedrijvendagen is het erg druk met concullega’s die allemaal de aandacht van hetzelfde talent proberen te trekken. Veel bedrijven kiezen voor een standaard uitstraling van hun stand. Zonde, daarmee spring je niet in het oog bij de studenten die jullie willen bereiken en lopen jullie potentiële medewerkers en stagiairs zo jullie stand voorbij. Zorg er dus voor dat jullie stand opvalt. Maar hoe doe je dat? Houd daarbij rekening met de volgende 2 zaken:

Look and feel
Kleed jullie stand aan met meer dan alleen een paar mooie banners. Studenten willen ervaren hoe het echt is om bij jullie bedrijf te werken. Vertel dit niet alleen, maar laat dit ook echt zien. Neem bijvoorbeeld wat praktijkvoorbeelden mee. Daarmee zetten jullie net dat stapje extra om toptalent naar jullie stand te trekken én jullie bedrijf te onderscheiden van concurrent werkgevers.

Goodies
Studenten vinden het leuk om dingen te krijgen, maar denk hierbij eens verder dan pennen of een rol pepermunt. Wat onderscheidt jullie bedrijf van andere bedrijven? Kunnen jullie dat vertalen naar een goodie? Daarmee dient dit voorwerp ook direct als ondersteuning voor het gesprek dat gevoerd wordt met studenten. Daarmee slaan jullie twee vliegen in één klap!

2.    Standbemanning

Wie nemen jullie mee naar een bedrijvendag? Vaak vervallen bedrijven in de ‘makkelijkste’ keuze: een afvaardiging van het HR of recruitment team. Maar is dat wel zo verstandig? De vraag stellen is hem beantwoorden. Studenten willen graag op hun niveau praten met personen uit hun vakgebied. Zorg dus dat die present zijn op je stand.

Aansluiting bij de doelgroep
Het meeste indruk op studenten maken medewerkers die dezelfde vooropleiding gevolgd hebben. Ga daarom op zoek naar medewerkers die aansluiten bij het profiel van jullie doelgroep.  Deze medewerkers mix je vervolgens met een vertegenwoordiging van de HR of recruitmentafdeling zodat je de studenten ook kunt informeren over hun carrièremogelijkheden. Zo maak je indruk op studenten!

Aantal medewerkers
Veel bedrijven staan maar met twee medewerkers op een bedrijvenbeurs, zonde want daarmee loop je veel contact met studenten mis. Door met een groter team bij de stand te staan kunnen jullie meer talent aanspreken en enthousiasmeren voor een toekomstige carrière bij jullie bedrijf!

3.    Toewijding

Het derde punt waarop veel bedrijven de plank misslaan is de toewijding tijdens een bedrijvendag. Met wat voor houding sta je daar? Sta je aan de statafel gekluisterd en wacht je af? Of benader je studenten actief? Wellicht een open deur, maar een afwachtende houding komt vaker voor dan je denkt!

Laat niemand voorbij lopen
Tijdens een bedrijvendag dient de opdracht van jullie team te zijn: niemand loopt voorbij onze stand zonder iemand gesproken te hebben. Stap actief op studenten af en begin met een laagdrempelig praatje. Laat de student een positief gevoel overhouden aan het gesprek. Een positieve candidate experience is de sleutel!

Gegevens verzameling
Studenten spreken is één, maar ze opvolgen is zeker zo belangrijk. Wat gebeurt er nadat jullie een student gesproken hebben? Geef je jouw business card? Laat je ze gewoon weer weglopen naar de volgende stand? Zonde! Het is belangrijk zelf de touwtjes in handen te houden en de gegevens van de studenten te verzamelen. Daarmee ben je op de wervingstoekomst voorbereid!

Bereid jullie deelname goed voor.

Trap niet in deze drie veel gemaakte fouten en bereid jullie deelname goed voor. Alleen dan weten jullie de harten van studenten te veroveren. Wil je substantieel meer halen uit jullie deelname aan bedrijvendagen en kun je daar hulp bij gebruiken? Wij ondersteunen onze klanten hier al jaren bij met mooie resultaten. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden!

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen