HomeBlogsEen Recruitment Marketing Bureau: alle voordelen op een rijtje
Recruitment Marketing

Een Recruitment Marketing Bureau: alle voordelen op een rijtje

Geschreven door Marco Schurink

Geschreven door: Marco Schurink

Een Recruitment Marketing Bureau: alle voordelen op een rijtje

In de huidige arbeidsmarkt kan het aantrekken van topkandidaten een uitdaging zijn voor elk bedrijf. Omdat traditionele wervingsmethoden vaak tekortschieten om de aandacht van de beste talenten te trekken, komt een recruitment marketing bureau hier vaak om de hoek kijken. Maar wat is een recruitment marketing bureau nou precies en welke voordelen biedt het jouw organisatie?

In deze blog bespreken we hoe een recruitment marketing bureau helpt bij het aantrekken van hogere kwaliteit kandidaten, bij het sneller invullen van vacatures en bij kostenbesparing, allen eigenlijk een gevolg van verbeterde employer branding. Nou, daar gaan we. Jezelf eerst verdiepen in de wereld van recruitment marketing? Lees dan deze blog.

Een Recruitment Marketing Bureau vs. Een Traditioneel Recruitment bureau

Laten we beginnen met het verschil tussen een recruitment marketing bureau en een traditioneel recruitmentbureau. Traditionele recruitmentbureaus hebben meestal een reactieve benadering. Ze wachten tot er een vacature beschikbaar is en gaan dan op zoek naar geschikte kandidaten om deze positie in te vullen. Het proces is bovendien vaak transactioneel. Wat wil dit precies zeggen? Dat het matchen van kandidaten met vacatures gebeurt zonder uitgebreide branding- of marketinginspanningen.

Een recruitment marketing bureau daarentegen hanteert een proactieve benadering door voortdurend te werken aan het aantrekken van potentiële kandidaten, zelfs als er geen openstaande vacatures zijn. De focus ligt op het opbouwen van een sterke employer brand en het uitvoeren van gerichte marketingcampagnes om de zichtbaarheid van jouw bedrijf te groten en naast de actieve kandidaten, ook passieve kandidaten aan te trekken.

De voordelen van een Recruitment Marketing Bureau

Een recruitment marketing bureau biedt verschillende voordelen ten opzichte van een traditioneel bureau. Laten we eens gaan kijken naar de grootste voordelen.

Sterkere employer branding

Allereerst is een van de belangrijkste voordelen van recruitment marketing, dat het direct het employer brand van jouw bedrijf versterkt. Er wordt continu gewerkt aan het het opbouwen en promoten van jouw werkgeversmerk. Een consistente en aantrekkelijke boodschap zorg ervoor dat potentiële kandidaten zich identificeren met de waarden en cultuur van jouw bedrijf. Lees meer over het belang van employer branding in deze blog.

Wanneer jij als organisatie vaak genoeg te zien bent op relevante plekken, bijvoorbeeld op social media of op online vacaturebanken, bouw je een sterkere brand op. Potentiële kandidaten zullen jou daarnaast sneller herkennen. En wist je dat uit onderzoek is gebleken dat kandidaten aanzienlijk vaker kiezen voor werkgevers met een sterke employer brand? Volgens een LinkedIn-enquête overweegt 75% van de werkzoekenden eerste het merk van een werkgevers voordat ze solliciteren. Daarnaast is 94% eerder geneigd om te solliciteren wanneer het bedrijf actief bezig is met employer branding. Ook ontvangen bedrijven met een sterk employer brand 50% meer gekwalificeerde sollicitanten en ervaren ze ook een verlaging van 50% in de wervingskosten! Lees meer op de website van Withe.

Een sterke employer brand resulteert vervolgens in kandidaten van hogere kwaliteit, vacatures die sneller ingevuld worden en kostenbesparing op de lange termijn. Laten we eens kijken hoe precies.

Hogere kwaliteit kandidaten

Door middel van doelgerichte marketingstrategieën is het mogelijk om je specifiek te richten op een bepaalde groep kandidaten. Hier wordt gebruik gemaakt van gerichte advertenties, content marketing en sociale mediacampagnes die zich richten op de doelgroepen met de vaardigheden en ervaring waar jij naar op zoek bent. Zo weet jij deze hooggekwalificeerde kandidaat binnen te hengelen! En opnieuw komt hier employer branding om de hoek kijken. Wanneer kandidaten al bekend zijn met jouw employer brand zullen ze sneller kiezen voor jou als werkgever!

Snellere invulling van vacatures

Naast dat een recruitment marketing bureau helpt bij het versterken van jouw werkgeversmerk (wat uiteraard resulteert in snellere invulling van vacatures), zal het ook jouw huidige wervingsprocessen helpen optimaliseren. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit het versnellen van het selectieproces tot het verbeteren van de responsiviteit naar kandidaten toe. Ook het managen van een talentpool zorgt ervoor dat het bureau snel kan reageren op nieuw vacatures. Zo worden vacatures nog sneller ingevuld!

Kostenbesparing op de lange termijn

Kostenbesparing op de lange termijn is weer het gevolg van meerdere factoren. Het zal je niet verbazen, maar ook hier komt employer branding weer om de hoek kijken. Daarnaast kan een recruitment marketing bureau ook helpen met het efficiënter inrichten van het wervingsproces. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van een ATS-systeem, wat het beheren van kandidaten vergemakkelijkt.

Ook door gerichte marketingstrategieën toe te passen kan een bureau de effectiviteit van recruitment marketing maximaliseren. Marketinguitgaven worden efficiënter besteed aan kanalen en activiteiten die de hoogste kwaliteit kandidaten opleveren.

Een Recruitment Marketing Bureau: Alles op een rij

Eigenlijk staan de grootste voordelen van een recruitment marketing bureau allemaal met elkaar in verband. Recruitment marketing zorgt ervoor dat jij als bedrijf jouw employer brand versterkt. Een sterker werkgeversmerk zorgt weer voor een hogere kwaliteit kandidaten, een snellere invulling van vacatures en kostenbesparing op de lange termijn. Een recruitment marketing bureau ondersteunt en ontzorgt daarnaast op andere vlakken, zoals bij het efficiënter inrichten van het wervingsproces.

Kan jij een handje gebruiken op het gebied van recruitment marketing? Lees meer op onze dienstenpagina of neem vrijblijvend contact met ons op

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen