Hoe gebruik je social media voor het recruiten van starters en stagiairs?  background
 overlay

Blogs die je verder helpen

HomeHoe gebruik je social media voor het recruiten van starters en stagiairs?
Employer branding

Hoe gebruik je social media voor het recruiten van starters en stagiairs?

Geschreven door Sebastiaan van Haren

Geschreven door: Sebastiaan van Haren

Hoe gebruik je social media voor het recruiten van starters en stagiairs?

Het gebruik van Facebook, LinkedIn, Twitter en andere social media kanalen voor het vinden en recruiten van starters en stagiaires, ook wel social recruiting genoemd, zit sterk in de lift. Omdat je je als campus recruiter richt op generaties die zijn opgegroeid met deze onlinenetwerken, kun je niet om social media heen. Maar wat zijn de beste manieren waarop jij social media effectief in kunt zetten voor het werven van starters en stagiaires? Ik vertel het je in deze blog.

1. Creëer een sterk employer brand op social media

Hoe jij je organisatie presenteert op social media, vertelt wie jij bent als werkgever. Je social media aanwezigheid draait namelijk grotendeels om je identiteit. Kijk eens kritisch naar de visuele aankleding van je pagina’s, de korte beschrijving van je organisatie en de continuïteit, inhoud en diversiteit van je berichten. Onderschrijven deze de EVP van je organisatie? Voelt een student uit jouw doelgroep zich door je complete presentatie aangetrokken, of juist afgestoten? Het is belangrijk dat hetgeen je uit wilt stralen (wie je als werkgever bent) ook duidelijk naar voren komt via social media.

2. Deel aansprekende carrière gerelateerde content

De belangrijkste vraag die je jezelf dient te stellen is: wat wil een student, een potentiële medewerker, van mij weten? De content die je deelt met je volgers dient namelijk relevant te zijn voor het doel dat je nastreeft: de employer branding van je organisatie en het recruiten van starters. Je berichten moeten je doelgroep aanspreken om relevante volgers te kunnen krijgen én behouden. Studenten krijgen graag inzicht in carrière gerelateerde onderwerpen, zoals bedrijfscultuur, doorgroeimogelijkheden, sollicitatieproces en werkervaringen. Daarmee wek je de interesse van je doelgroep. Wil je meer weten over wat je het beste kunt delen en hoe vaak? Lees het hier.

3. Deel vacatures, maar doe het anders

Vacatures worden op social media niet gevonden via trefwoorden. Ze worden gezien door je volgers, of worden gevonden doordat je volgers een vacature delen, liken, aanbevelen of anderszins viraal verspreiden. Je zult je stageplaatsen en startersfuncties dus op een andere manier onder de aandacht moeten brengen, dan je op een vacaturebank gewend bent. Een platte vacature spreekt namelijk niet direct tot de verbeelding.

Het beste dat je kunt doen, is je stage- en starter vacatures een paar keer per week tussen je reguliere nieuwsitems publiceren, en deze verrijken met bijvoorbeeld relevante video’s, foto’s en ervaringen van medewerkers op eenzelfde functie. Zo maak je het voor iemand aantrekkelijker om je vacature te liken of delen. Het wordt gemakkelijker om de vacature aan de juiste persoon aan te raden en interessanter om op je vacature te reageren.

4. Reageer, en doe het snel

Studenten zijn eraan gewend altijd in contact te staan met hun netwerk. Stellen zij een vraag, dan verwachten zij niet alleen van hun vrienden direct antwoord, ook van jou. Dit betekent dat het essentieel is om continu je social media platformen te monitoren en om snel te reageren op vragen of relevante opmerkingen. Doe je dit, dan kom je over als attent, verdien je de nodige kudo’s (goodwill) en laat je zien dat je als werkgever ‘bij de tijd’ bent. De aandachtspanne van studenten is kort, dus hoe beter dat jij in staat bent om ‘in het moment’ te reageren, hoe groter de kans op waardevolle interactie.

5. Sta social media gebruik onder werktijd toe

Toegang tot social media platformen blokkeren op bedrijfscomputers, terwijl je medewerkers er via hun mobiele telefoon 24/7 toegang toe hebben, is op zijn minst kortzichtig, maar het is waarschijnlijker dat dit je bedrijf onder studenten neerzet als ouderwets en bekrompen. Social media hebben voor studenten betrekking op alle aspecten van het leven, inclusief hun professionele ontwikkeling. Ze gebruiken het voor communicatie in projecten, doen er kennis op binnen hun vakgebied en bouwen er aan hun zakelijke netwerk. Sta het gebruik van social media onder werktijd dus toe.

6. Geef je medewerkers de kans als ambassadeur op te treden

De personen die het beste kunnen verwoorden dat jij een goede werkgever bent, en die uitstekend kunnen bepalen wie er bij je organisatie past, zijn je eigen medewerkers. Stimuleer je jouw medewerkers om via een referral programma vacatures met hun (social media) netwerk te delen, dan zal je ervaren dat dit resulteert in sterke kandidaten tegen lage kosten.    Betere ambassadeurs voor je organisatie bestaan er niet!

7. Kom achter dat logo vandaan

Niets is zo onpersoonlijk als communiceren met een logo. Toch wordt dit op social media heel veel gedaan. Wil je studenten voor je winnen, laat dan zien wie je social media pagina’s beheren, zorg ervoor dat hun social media profielen bereikbaar zijn en laat duidelijk merken met wie een student de interactie aangaat. Verklein daarnaast de afstand tussen studenten en je bedrijf door ook reguliere medewerkers bij je pagina’s te betrekken. Het presenteert je als een transparante, eerlijke werkgever en maakt de stap om contact met je op te nemen vele malen laagdrempeliger.

Bepaal je social media strategie

Een werkgever die zich op studenten/starters richt kan simpelweg niet om social media heen. Toch is het voor veel campus recruiters moeilijk om social media goed in te zetten. Hou je bij het bepalen van je social media strategie echter rekening met de tips die ik je heb gegeven, dan ben ik er van overtuigd dat ook jij social media succesvol in kunt zetten voor het versterken van je employer brand en het werven van starters. Hulp nodig? Neem gerust contact met me op.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het inrichten en onderhouden van sociale media kanalen in de communicatie met studenten. We behalen successen voor klanten als Arcadis, Bosch en TMC. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen