HomeBlogsSocial media manager: zo bouw jij een levendige social media community op met veel volgers
Beheer Social media

Social media manager: zo bouw jij een levendige social media community op met veel volgers

Social media manager: zo bouw jij een levendige social media community op met veel volgers

Jouw social media pagina(‘s) ombouwen tot employer branding en wervingsmachines? Slim, want op die manier benut je dè online plek waar je jouw doelgroep bereikt, dag in dag uit. Wanneer je een levendige community op weet te bouwen, zul je de interesse van volgers wekken en ook vasthouden. En door deze aandacht vast te houden, kun jij de kandidaten voor jouw (toekomstige) wervingsbehoefte zeker stellen. Dus heb jij de rol van social media manager gekregen of aangepakt, dan geeft deze blog je de handvatten voor succesvolle employer branding en werving via social media.

Voordat je start met social media beheer

Denk niet te lichtzinnig over het onderhoud van een social media pagina. De pagina is misschien snel ingericht, maar een groot bereik realiseren vraagt flink wat werk. Je hebt capaciteit, uithoudingsvermogen en het liefst budget nodig:

  • Capaciteit: het is belangrijk om goede content te ontwikkelen, want de content is de reden dat paginabezoekers je pagina willen gaan volgen. Ook zorgt de juiste content dat je volgers gaan reageren, waardoor hun netwerk deze interactie ziet en je wellicht ook gaan volgen. Het ontwikkelen van deze content vraagt capaciteit.
  • Continuïteit: zonder continuïteit zal je social media nooit structureel iets op gaan leveren. Pagina’s die geen continuïteit bieden verliezen in aanzien, interesse, volgers en bereik. Allemaal dingen die je niet wil voor jouw social media.
  • Budget: je social media pagina(‘s) beginnen op nul, of als je slecht beheerde social media pagina’s overneemt, op een laag niveau. Ontzettend handig om je bereik en aantal volgers dan een kickstart te kunnen geven met behulp van advertentiebudget, zolang je organische bereik nog onder de maat is.

Wat zijn de beste social media kanalen voor studenten?

Elk social media kanaal heeft weer andere eigenschappen en niet elke kanaal biedt de functionaliteiten die je in de gelegenheid stellen een community op te bouwen. Facebook, Instagram en LinkedIn zijn op dit moment de beste kanalen voor employer branding naar studenten, doordat ze je de mogelijkheid om regelmatig berichten te delen met jouw vaste volgers. Kijk goed waar je doelgroep actief is en of je dus op het juiste platform actief bent. Jongeren tussen de 15-19 jaar maken het liefst gebruik van Instagram, waar 20-39 jarige eerder Facebook en LinkedIn gebruiken. Meer weten over de meest recente cijfers van de huidige social media kanalen, lees dan onze blog over de beste social media voor het bereiken van studenten in 2020.

Maak een goede eerste indruk met jouw social media pagina

Een community begin je bij het begin: de presentatie van je social media pagina. Dit is waarmee je de eerste indruk maakt. Zorg als je een pagina hebt of gaat oprichten, dat de informatie op je profiel compleet is. Dit is belangrijk voor de geloofwaardigheid van je pagina en biedt volgers de mogelijkheid om je gemakkelijk te bereiken. De precieze informatie die je kan invullen verschilt per kanaal, maar denk aan adresgegevens, bedrijfsinformatie, een link naar je eigen (werkenbij)website en de reden waarom iemand jouw pagina moet volgen. Bijvoorbeeld omdat je informatie deelt over vacatures, events of andere loopbaangerelateerde onderwerpen. Werk daarnaast aan de uitstraling van je pagina. Zorg bijvoorbeeld voor een herkenbare en aantrekkelijke profielfoto, waarin het liefst je logo verwerkt is. Zo ziet alles er goed uit en ben je direct herkenbaar!

Hoe laat jij jouw social media pagina’s groeien?

Voor het bouwen van een community geldt: content is king. Het maakt of breekt het succes van je pagina. Daarom is het belangrijk om hierin te investeren. Goede content verandert bezoekers in volgers en volgers in fans. We zien veel bedrijven die veel informatie delen. Informatie waarvan zij denken dat interessant is voor hun doelgroep. Maar is dat wel ècht de informatie die jouw doelgroep relevant vindt? Omzetcijfers of secundaire arbeidsvoorwaarden zijn erg statisch en weinig overtuigend. Wil je echt iemand overtuigen om bij jou te komen werken, laat dan zìen hoe het is om bij jou te werken. Een kandidaat wil weten waarom hij of zij bij jou moet solliciteren!

Ontwikkel een social media strategie en plan

Een florerende social media pagina begint met een plan. Krijg je hulp van collega’s, attendeer hen op dit plan zodat je de effectiviteit van je inzet kan bewaken. En ook hier: denk vanuit je doelgroep en zorg dat jouw plan en content past bij hun behoefte. Wat is het doel van je pagina en hoe ga je dit realiseren, maar ook doormeten? Twijfel je, dan is dit het moment om professionele hulp in te schakelen en zeker te stellen dat je jouw energie en budget optimaal investeert. Door jouw inzet op social media aan te laten sluiten op jouw overige (campus) recruitment activiteiten, zorg je dat jouw volgers instromen op jouw events en vacatures. Werk met een plan; het kan je wervingskosten besparen.

Maak een planning voor het ontwikkelen van content voor je social media pagina’s

Klaar om aan de slag te gaan? Maak dan een contentkalender, waarin je vastlegt wanneer welke onderwerpen aan bod komen en wie er verantwoordelijk voor is. Dit zorgt ervoor dat je de ontwikkeling van de content en het delen ervan kunt gaan plannen.

Het is belangrijk om regelmatig van jezelf te laten horen, maar vind hierin voor jezelf de balans. Wat is haalbaar? Het precieze aantal berichten kan per bedrijf verschillen. Voor de meeste social media kanalen kun je als richtlijn twee tot vijf berichten per week aanhouden. Maar pas op: kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Ga niet delen om het delen, waardoor je nietszeggende updates plaatst. Je kan beter één relevant bericht per week plaatsen, dan vier berichten waar een toekomstig medewerker niets mee kan. Lees hieronder welke onderwerpen het goed doen.

Vergeet bij het plannen ook het belang van continuïteit niet. Het is altijd beter om je berichten in een bepaalde regelmaat te spreiden en te voorkomen dat een week met meerdere berichten wordt gevolgd door twee weken stilte.

“Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Ga niet delen om het delen, waardoor je nietszeggende updates plaatst.”

 

Ontwikkel content waar je doelgroep iets aan heeft

Bedenk goed wie je wilt bereiken: wie is je doelgroep? Als je vanuit jouw doelgroep denkt, kun je beter inspelen op hun informatiebehoefte. Wat willen zij écht van jou weten? Geen droge cijfers of statische teksten, maar een levendig beeld van jouw organisatie. Zorg dat de content bij jouw doel en doelgroep past en zoek de interactie. Juist de interactie is wat social media zo effectief maakt. Waar zou je aan kunnen denken?

Interessante voorbeelden van content:
  • Deel de ervaringsverhalen van een medewerker
  • Licht een van jullie (klant)projecten uit
  • Laat de ontwikkeling van jullie producten zien
  • Deel een leuke teamactiviteit
  • Laat zien welke waarden voor jullie bedrijf belangrijk zijn
  • Toon hoe jullie je medewerkers helpen ontwikkelen
  • Vertel over een goed doel waarvoor jullie je inzetten
  • Laat zien hoe jullie met tegenslag en moeilijke situaties omgaan
  • Nodig je volgers uit voor een evenement, zoals een inhousedag of e-housedag
  • Geef een virtuele rondleiding door jullie kantoor

De mogelijkheden zijn eindeloos. Let op dat je jouw content goed plant met behulp van een contentkalender. Bedenk dat je volgers verschillende informatiebehoeftes hebben, afhankelijk van hun studieachtergrond of in welke fase van hun studie of carrière ze zitten. Met een contentkalender opgebouwd aan de hand van onze invulling van het SEE-THINK-DO model houd je eenvoudig het overzicht, zorg je voor variatie in je berichten en blijft  jouw content interessant, verrassend en waardevol voor jouw doelgroep.

See Think Do

Niet alles hoeft professioneel te zijn, houd het vooral authentiek

Een misverstand dat bij social media managers nog weleens bestaat, is dat foto’s en video’s voor social media kanalen van professionele kwaliteit moeten zijn, zodat ze aansluiten bij de professionele uitstraling van de organisatie. Hoewel dat zeker niet verkeerd is, hoef je de lat niet altijd zo hoog te leggen. De content op je social media kanalen is weliswaar blijvend zichtbaar, het is vluchtiger dan op je recruitmentsite. Het is helemaal niet erg om zelf authentieke foto’s te maken tijdens een teamuitje of wanneer een collega zijn werkplek laat zien. Of maak een vlog door het kantoor, waarbij je laat zien hoe het eraan toe gaat op de werkvloer. Maak het vooral niet te zwaar, spontaniteit is juist leuk en wordt zeker gewaardeerd!

Natuurlijk is het mooi om dit af te wisselen met professionele beelden die door een foto- of videograaf op jullie kantoor of projecten zijn gemaakt, maar dankzij de ontwikkeling van de camera’s op onze mobiele telefoons liggen de korrelige VGA foto’s die je daar vroeger mee maakte ver achter ons. Die foto’s en video’s van collega’s waar je over twijfelt zijn dus prima te gebruiken zijn op je social media pagina’s.

Gebruik de interactiemogelijkheden in je voordeel

In tegenstelling tot offline media of bijvoorbeeld een website, bieden social media de mogelijkheid tot interactie. Deze interactie biedt veel potentie. Als een volger reageert op jouw bericht, dan ziet zijn of haar hele netwerk dit. Zo’n reactie kan ervoor zorgen dat iemand uit zijn of haar netwerk ook een kijkje neemt op je pagina en bij interesse zelfs je pagina kan gaan volgen. Dit biedt kansen! Bedenk daarom altijd hoe je met jouw content en handelen interactie kunt stimuleren, zodat je het bereik van jouw berichten én pagina continu kunt vergroten.

Maar let op, interactie heeft een schaduwzijde. Er bestaan immers niet enkel positieve reacties, ook negatieve. Deze negatieve reacties hoeven echter niet direct een bedreiging te vormen, mits je er goed op reageert. Je kan als bedrijf fouten maken, we zijn immers allemaal mensen en ook je volgers begrijpen dat prima. Wees daarom open, attent en transparant. Ga een gesprek niet uit de weg, maar reageer en ga de dialoog aan. Vermijd een harde confrontatie maar stuur naar een oplossing en haal de conversatie waar nodig naar een privé kanaal. Zo kun je een negatieve reactie toch een positief gevolg geven.

Combineer deze drie methoden om het bereik van jouw pagina’s te vergroten

Meer zichtbaarheid biedt je een groter en mogelijk breder publiek, wat je kan helpen om de doelstellingen van je pagina te realiseren. Er zijn drie verschillende manieren om het bereik van jouw social media pagina’s te vergroten: op een organische manier, via je eigen netwerk of met behulp van advertising.

Organisch bereik

Organisch bereik is het bereik dat een bericht genereert zonder dat hiervoor is betaald, als het ware het natuurlijke bereik van een bericht. Als jij een bericht deelt, wordt dit gezien door je volgers. Als een van je volgers reageert op dit bericht of dit bericht zelfs deelt, dan is het bericht ook zichtbaar voor (een deel van) zijn of haar netwerk en is het bereik van dit bericht dus direct een stuk groter. Daarom is het belangrijk om de kwaliteit van je content te bewaken, zodat volgers het interessant vinden én eerder zullen reageren. Je kunt het delen van berichten stimuleren, bijvoorbeeld door je volgers een vraag te stellen, hen uit te dagen met een puzzel of door een medewerker te laten interviewen door je volgers. De mogelijkheden zijn net zo oneindig als jouw fantasie. Zorg dus voor sterke content en nodig je volgers uit tot interactie. Zo creëer jij organisch een maximaal bereik van je berichten.

Eigen netwerk

De makkelijkste weg om meer zichtbaarheid te genereren is je eigen netwerk in te zetten. Vraag je collega’s om jullie bedrijfspagina te volgen en met regelmaat te reageren. Hun netwerk vindt het waarschijnlijk leuk om te zien waar hun vriend of familielid mee bezig is en reageren sneller als ze deze collega herkennen. Op die manier bereik je niet alleen het netwerk van je collega, maar ook weer het netwerk van de kennis die reageert. Ook kan het een boost geven aan je interne communicatie. Je collega’s zien mogelijk net iets meer van wat er binnen het bedrijf gebeurt en dit kan de trots om bij jullie te werken vergroten. Win-win noemen we dat!

Advertising

Adverteren kan zeer lucratief zijn voor de groei van je pagina. Elke gebruiker heeft een profiel, waarin bepaalde informatie is opgenomen. Deze informatie zorgt dat het kanaal jouw advertentie gericht onder de aandacht kan brengen bij bijvoorbeeld mensen uit een bepaalde regio, in een bepaalde leeftijdsgroep of met een bepaald studieachtergrond. Zo biedt advertising je de mogelijkheid om jouw berichten gericht bij de juiste doelgroep te krijgen. Hoewel aan advertising altijd kosten zijn verbonden, zijn ze de investering (bijna) altijd waard, mits je de advertising goed instelt.

De tijd die jij besteedt aan het ontwikkelen van berichten en content verandert niet. Wel wordt het een stuk interessanter als deze content niet tientallen of honderden mensen bereikt, maar gericht bij duizenden potentiële kandidaten onder de aandacht komt. Met advertising kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Je kunt zelf instellen hoeveel budget je waarop in zet. Het belangrijkste is dat je de advertenties goed instelt en bijstuurt, zodat je het maximale uit je budget haalt. Lukt dit niet zelf? Laat iemand uit de online marketing wereld je helpen (wij bijvoorbeeld ????). Je zult zien dat uitbesteden in zo’n geval goedkoper is én vooral meer oplevert, dan wanneer je zelf de advertising verkeerd inricht.

Social media manager: bouw jouw levendige social media community

Al met al biedt een community op social media veel kansen. Maar zoals ik in deze blog heb laten zien, is het wel belangrijk dat je er als social media manager veel aandacht aan besteedt. Laat je hierdoor niet afschrikken! Schets een eerlijk beeld en toon waar jouw organisatie voor staat, dan krijg jij de volgers die bij je passen. Een levendige community is leuk voor je volgers, maar als je het mij vraagt bovenal onontbeerlijk bij het bereiken van jouw employer branding en (campus) recruitment doelen. Zo ben je actief waar de doelgroep actief is en ma. Als social media manager is het jouw taak om daar de vruchten van te plukken.

De beste campus recruitment tips en trends direct in je inbox ontvangen? Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

De beste campus recruitment tips en trends direct in je inbox ontvangen? Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief!

 

Aanmelden nieuwsbrief
Section conversion background

Intressant artikel? Vergeet niet te delen