Calco

Case Calco - Employer branding en Jobmarketing uniek IT traineeship

HomeCasesCalco
Calco | Job marketing

Hoe Calco met een sterke employer branding én jobmarketing campagne haar IT traineeship op de kaart zette en groeide naar het aannemen van 400 trainees in een jaar


  • In vier jaar tijd van 60 naar 400 aangenomen trainees per jaar

  • Een sterke positionering als interessante IT werkgever onder niet-IT talent

  • 12 goedgevulde events per jaar om gewekte interesse om te zetten in enthousiasme

  • De nominatie voor recruitmentsite van het jaar

Hoe Calco met een sterke employer branding én jobmarketing campagne haar IT traineeship op de kaart zette en groeide naar het aannemen van 400 trainees in een jaar>

De uitdaging: Een relatief onbekend bedrijf en IT traineeship op de kaart zetten als interessante werkgever onder niet IT-talent.

Calco zoekt jaarlijks honderden hoogopgeleide starters voor haar drie unieke IT traineeships. Het bijzondere is dat je hiervoor geen studie in de IT gevolgd dient te hebben, sterker nog, 95% van de Calco trainees heeft een andere studieachtergrond. Hoe speel je daarbij in op:

  • Het vergroten van de bekendheid van Calco onder een zeer brede doelgroep met voldoende interesse in IT;
  • Het professionaliseren van het traineeship, het merk Calco en al haar uitingen om talent stapsgewijs door de online funnel te krijgen en ze te overtuigen om te solliciteren;
  • Het halen van jaarlijks steeds stijgende targets die opgelegd worden aan de recruitmentafdeling.

Je draait jarenlang sterke online campagnes waarmee je de doelgroep bekend maakt met Calco en haar traineeships en de doelgroep overtuigt om te converteren op jouw sterke recruitmentsite.

De uitdaging: Een relatief onbekend bedrijf en IT traineeship op de kaart zetten als interessante werkgever onder niet IT-talent.>

Het resultaat: een sterke employer branding strategie én jobmarketing campagne die Calco op de kaart zette en leidde tot een groei naar de aanname van 400 IT trainees in een jaar

Calco en Natural Talent en met maandelijkse uitgebreide rapportages inclusief optimalisatiepunten hebben we continu kunnen voldoen aan de gestelde doelstellingen van de directie van Calco. Met resultaten om trots op te zijn:

In vier jaar tijd van 60 naar 400 aangenomen trainees per jaar

Bij de start van onze samenwerking zocht Calco 60 trainees op jaarbasis voor één traineeship. Deze doelstelling werd gedurende de jaren steeds naar boven bijgesteld en het aantal traineeships groeide naar drie. De groeiende vraag naar trainees werd door de sterke basis strategie en optimaal draaiende campagne met een steeds groeiend aantal sollicitaties continu ingevuld. Met als toppunt de aanname van 400 trainees in één jaar tijd, waar de target door de directie gesteld was op 350 trainees.

Een sterke positionering als interessante IT werkgever onder niet-IT talent

Het unieke IT traineeship van Calco kent een minstens zo unieke doelgroep: 95% van de trainees heeft immers geen IT achtergrond, maar dient wel overtuigd te worden van een carrière in de IT. Met een employer branding strategie en steeds groeiende crossmediale campagne, gebaseerd op het see-think-do model draaide we een ijzersterke jobmarketing campagne. Ambassadeurs werden ingezet om te bloggen, content en unieke campagnes werden gedeeld op Facebook, Instagram, de Google kanalen, op YouTube en in direct e-mails. Ook offline was Calco goed zichtbaar door de promotie op onderwijsinstellingen (lees meer over deze case) en in het Gratis Collegeblok. Op deze manier leidden we een grote groep potentiële trainees doorlopend door de communicatiefunnel om ze met passende boodschappen te overtuigen om te solliciteren op de traineeships.

12 goedgevulde events per jaar om gewekte interesse om te zetten in enthousiasme

Om de doelgroep te laten ervaren hoe het echt is om trainee te zijn bij Calco wordt er iedere maand een inhousedag georganiseerd, waarbij een groep een kijkje in de keuken neemt én in gesprek gaat met trainees en opdrachtgevers. Ook de promotie van deze inhousedagen waren onderdeel van de campagne, met als resultaat 12 events per jaar die goed gevuld waren met talent dat stond te trappelen om kennis te maken met Calco.

De nominatie voor recruitmentsite van het jaar

Je recruitmentsite is de spil in je campus recruitment strategie. Daar komen al je recruitmentinspanningen samen en wil je het talent dat enthousiast is geworden voor het traineeship laten converteren. Samen met Calco is veel energie gestoken in het continu optimaliseren van haar recruitmentsite met passende content, unieke landingspagina’s, zuivere klikpaden en optimale vindbaarheid (SEO). Zo hebben we jaarlijks het aantal websitebezoekers met ruim 100% laten stijgen. Dit heeft niet alleen haar vruchten afgeworpen in het aantal sollicitanten, maar leidde ook tot nominatie voor recruitmentsite van het jaar!

Wat zegt de klant

De samenwerking met Natural Talent is ontzettend prettig. Ze schakelen snel, werken professioneel en zijn altijd bereid om mee te denken om zo onze recruitmentstrategie nog beter te optimaliseren.
Calco
Margot Renes , Manager Recruitment, Marketing & Communicatie Calco
Case detail logo

Wie is Calco?

Calco is een jonge en ambitieuze organisatie, gespecialiseerd in het opleiden, detacheren en coachen van starters én ervaren IT-professionals voor gerenommeerde opdrachtgevers uit het bedrijfsleven. Sinds haar oprichting in 2004 zijn ze hard gegroeid en hebben ze met hun unieke traineeship al meer dan 1400 (young)professionals geholpen aan een succesvolle carrière in de IT.

Section conversion background
Heb je vragen over de mogelijkheden voor traineeshipmarketing? Of wil je gewoon eens sparren? Roxane staat je graag persoonlijk te woord!

Heb je vragen over de mogelijkheden voor traineeshipmarketing? Of wil je gewoon eens sparren? Roxane staat je graag persoonlijk te woord!