/
/

7 manieren om studenten voor je te winnen

Bij het kiezen van hun eerste werkgever maken de meeste studenten vergelijkbare afwegingen. Weet je wat deze afwegingen zijn en hoe ze gemaakt worden, dan kun je hier slim op inspelen. Zo kun je de keuze van studenten in jouw voordeel beïnvloeden. Maar waarmee help je een student om juist voor jou te kiezen? Ik geef je 7 manieren die je toe kunt passen in jouw wervingsproces.

1. Voorzie studenten van concrete en duidelijke informatie aangaande hetgeen zij kunnen verwachten van een startersfunctie of traineeship bij je organisatie.

Een goede manier om dit te doen is door studenten deelgenoot te maken van een typische dag uit het leven van een starter binnen je bedrijf. Maak bijvoorbeeld een video- of fotocompilatie en stel een makkelijk scanbare tekst op die je op je eigen website en via externe media kunt delen.

2. Geef studenten de mogelijkheid om contact te leggen met recent gestartte medewerkers of trainees.

Je kunt dit eenvoudig online faciliteren via je recruitmentsite, maar vergeet ook niet om starters en trainees mee te nemen naar bedrijvenbeurzen en om hen een rol te geven tijdens inhousedagen. Ook tijdens het daadwerkelijke selectieproces kun je young professionals inzetten, bijvoorbeeld door kandidaten bij sollicitatiegesprekken de kans te geven persoonlijk met jonge medewerkers te spreken. De huidige generatie studenten hecht namelijk veel waarde aan feedback van ‘peers’ bij het nemen van belangrijke beslissingen, zoals de keuze voor een eerste werkgever.

3. Geef topstudenten de kans om een dag mee te lopen met één van je trainees of recente starters.

Een dag binnen je organisatie met de juiste jonge medewerker helpt je om studenten die je graag als starter of trainee aan wilt nemen over de streep te trekken. Heb je een kandidaat die twijfelt, laat hem werken bij je organisatie dan eens van dichtbij meemaken.

Crossroads

4. Deel informatie over coaching programma’s.

De huidige generatie studenten is ambitieus en eraan gewend om gecoacht te worden. Zij zullen positief oordelen over structuren en programma’s binnen je organisatie die erop gericht zijn om hun persoonlijke en professionele ontwikkeling te stimuleren.

5. Communiceer open over de doorgroeimogelijkheden binnen je organisatie.

Noem, indien je deze mogelijkheid hebt, ook de tijd die gemiddeld nodig is voor het zetten van carrièrestappen en gebruik de carrièrepaden van bestaande medewerkers om de verschillende mogelijkheden en tijdspaden te illustreren. Geef ook informatie over de eerste promotie die een starter kan maken en geef duidelijk de criteria hiervoor. Dit maakt het zetten van carrièrestappen binnen je organisatie tastbaar: bij jou kan een starter de gewenste ontwikkeling doormaken.

6. Ben heel duidelijk over wat werken bij jouw organisatie zo cool en onderscheidend maakt.

Weet je niet wat dit is en wat studenten vandaag de dag belangrijk vinden? Vraag je huidige jonge medewerkers dan eens om suggesties te doen en verwerk dit in een aansprekende boodschap. Laat je medewerkers hun boodschap ook zelf overbrengen door ruimte te geven voor social media gebruik onder werktijd en door het ontwikkelen van een goed referral programma.  

7. Ontwikkel een programma met zeer aantrekkelijke, betaalde stageplaatsen.

Het in dienst nemen van stagiaires neemt veel onzekerheid weg uit het wervingsproces, zowel bij werkgevers als bij studenten. Het geeft je de kans om met eigen ogen te zien wat een stagiair te bieden heeft alvorens hem of haar full-time in dienst te nemen. Een aantrekkelijk en goed georganiseerd programma voor stages is daardoor vele malen effectiever als selectietool voor starters dan een regulier sollicitatieproces.

Studenten binden?

Wil je studenten aan je binden, ben dan altijd eerlijk, duidelijk en transparant. Door open kaart te spelen win je immers aan betrouwbaarheid en maak je het voor studenten aantrekkelijk om voor jouw organisatie te kiezen. Heb je jouw campus recruitment goed georganiseerd, dan helpen de 7 strategieën uit deze blog je om jouw wervingsresultaten te verbeteren.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het ontwikkelen van duurzame campus recruitment strategieën. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC, 2at en SCA. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Geplaatst door: Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is een eigenwijze Campus Recruitment expert met een groot hart. Dat zie je terug in alles dat hij doet. Dit uit zich als hij samen met opdrachtgevers van Natural Talent werkt aan een onderscheidende campus recruitment strategie, maar ook privé. In zijn werk zie je overgave, betrokkenheid en een drang om dingen net wat anders te doen dan de norm voorschrijft. Daarin zit namelijk de onderscheidende waarde die hij graag met je opzoekt.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden