/
/

Bouwen aan een duurzame relatie met studenten

Met je campus recruitment strategie wil je de beste talenten werven voor je organisatie. Misschien wel het belangrijkste daarbij is de opbouw van een duurzame relatie met studenten. Je geeft potentieel talent daarmee het beslissende zetje om voor een eerste baan bij jouw organisatie te kiezen. Deze 5 stappen helpen jou om op een structurele manier een relatie op te bouwen met studenten.

Stap 1: Ontwikkel een wervingsfunnel

De ideale campus recruitment strategie is gegoten in een funnel, waarin je steeds verder werkt aan het opbouwen van duurzame relaties met studenten. Gezien er gaandeweg het proces steeds studenten 'afvallen', begin je met het benaderen van een grote groep studenten. Je doel is immers om de juiste studenten over te houden. Dit zijn potentiële kandidaten voor je startersfuncties, waarmee je graag contact wilt onderhouden. 

Stappen van Campus Recruitment

Stap 2: Richt één of meerdere talentpools in

Wanneer je jouw campus recruitment activiteiten gestroomlijnd hebt volgens bovenstaande wervingsfunnel, wil je met geschikt talent contact gaan onderhouden. Doe dit bij voorkeur op een gestructureerde manier. Afhankelijk van je (verwachte) wervingsbehoefte is het raadzaam om een of meerdere talentpools in te richten. Dit zijn groepen van hoogopgeleid talent dat voor jou interessant is én dat zelf geïnteresseerd is in een baan bij je organisatie. 

Deze talentpools kun je ordenen op basis van studieachtergrond, geschiktheid voor bepaalde vacatures, regio en/of potentie, net wat bij je organisatie past. Door studenten goed te ordenen, kun je gericht kandidaten benaderen voor je vacatures. Wanneer je jaarlijks slechts een kleine groep talenten aanneemt, is één talentpool genoeg. Kleinere groepen heb je dan niet nodig.

Wil jij aan de slag met een- of meerdere talentpools? Lees deze blog eens: 6 Stappen voor het succesvol opzetten van een talentpool.

Stap 3: Onderhoud contact

In iedere stap die je neemt binnen je wervingsfunnel kom je in contact met studenten. Doordat je gaandeweg steeds doorselecteert ontstaan er verschillende gradaties in je database met contacten: 

  • Studenten die jou interessant vinden, maar waarvan je weet dat ze niet in aanmerking gaan komen voor je vacatures (de afvallers);
  • Studenten die jou interessant vinden en die misschien in aanmerking komen voor je vacatures (redelijk interessante kandidaten);
  • Studenten die jou interessant vinden en waarvan je weet dat je ze graag voor een startersfunctie aan wilt nemen, wanneer deze beschikbaar zijn (de toppers);

Met de kandidaten die voor jouw startersfuncties in aanmerking komen (de toppers) wil je intensief contact gaan onderhouden. Dit zijn dé studenten die je uiteindelijk voor jouw organisatie wil gaan werven. Maar ook met de overige studenten uit je database wil je contact onderhouden, alleen laagdrempeliger en niet-tijdsintensief. Iedere student die enthousiast is over je bedrijf, is immers een potentiële ambassadeur (dus ook de afvallers).

Stap 4: Ben waardevol

Studenten zijn informatie junkies. Ze zijn opgegroeid in een tijdperk met een informatie overload en weten hierdoor heel goed de waardevolle zaken te filteren uit de enorme brei aan informatie die dagelijks op hen afkomt. Dit betekent ook dat zij heel goed de niet-waardevolle content (en contacten) weten te negeren. Zorg er dus voor dat studenten een reden hebben om contact met jou te onderhouden. Ben waardevol en lever de informatie die een student van je wil. Weet je niet wat een student van je verwacht, durf het dan aan je doelgroep te vragen. Het helpt je om relaties met talenten op te bouwen en om de interesse van kandidaten in je organisatie vast te houden.

Stap 5: Werk samen toe naar een baan

Dankzij de wervingsfunnel selecteer je gaandeweg de beste kandidaten voor je startersfuncties. Met de meest interessante kandidaten (de toppers) werk je toe naar de start van hun carrière, uiteraard het liefst bij jou. Dit betekent dat het contact met deze kandidaten in de laatste fase van hun studie intensiveert. Heb je vacatures, dan ga je samen met je toppers in overleg hierover. Wat past bij hen? En hoe kun je hen helpen? Hiermee breng je de keuze voor een baan bij jouw organisatie heel dichtbij.

Lukt het niet om een kandidaat bij je te laten starten, blijf dan altijd positief. Iedere kandidaat is namelijk een ambassadeur die vrienden of studiegenoten heeft die op dat moment ook op zoek zijn naar een eerste baan. Misschien wel bij jou. En wie weet ben jij door de relatie die je hebt opgebouwd wel een hele interessante tweede werkgever voor deze kandidaat! 

Een duurzame relatie met studenten?

Als werkgever wil je deel uitmaken van het (online) netwerk aan contacten van potentieel talent. Dit bereik je door samen met de student te bouwen aan een duurzame wederzijdse relatie. Juist daarmee bind je het hoogopgeleide talent als starter aan je organisatie.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het ontwikkelen van duurzame campus recruitment strategieën. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC, 2at en SCA. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Geplaatst door: Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is een eigenwijze Campus Recruitment expert met een groot hart. Dat zie je terug in alles dat hij doet. Dit uit zich als hij samen met opdrachtgevers van Natural Talent werkt aan een onderscheidende campus recruitment strategie, maar ook privé. In zijn werk zie je overgave, betrokkenheid en een drang om dingen net wat anders te doen dan de norm voorschrijft. Daarin zit namelijk de onderscheidende waarde die hij graag met je opzoekt.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden