/
/

Employer Branding: in 3 stappen naar een goede basis van je Campus Recruitment

Employer Branding draait niet alleen om het aantrekken van nieuwe medewerkers, maar ook om het behouden van het talent dat je eerder hebt aangetrokken. Kortom: je wil ervoor zorgen dat jouw organisatie als meest aantrekkelijke werkgever bekend staat bij potentieel talent, zodat zij graag bij je komt en vooral blijft werken. In 3 stappen kun je ervoor zorgen dat jouw employer branding de stabiele basis vormt die je nodig hebt om jouw duurzame campus recruitment strategie op te bouwen.

Stories at Work

1. Ken je EVP

Wat maakt jou als organisatie uniek? Wat zorgt ervoor dat studenten voor je organisatie willen werken? En dat jonge medewerkers je organisatie trouw blijven? Dit wordt voornamelijk bepaald door je employer value proposition (EVP). Ken je de EVP van je organisatie, dan kun je het vertalen naar je employer brand, de boodschap die je via je campus recruitment activiteiten gaat communiceren naar studenten.

Heb je de EVP van je organisatie nog niet inzichtelijk, lees dan deze blog van mijn collega Teun Smulders: Employer Value Proposition - EVP: Waarom kiest een starter voor jouw bedrijf?

2. Creëer een beeld dat ECHT is

Iets roepen, dat kan iedereen. Maar daadwerkelijk laten zien waar je organisatie voor staat, dat brengt je werkgeversmerk pas echt tot leven. Juist op dit punt zijn de, voor campus recruitment essentiële, begrippen eerlijkheid, transparantie en betrokkenheid belangrijk. Studenten zijn namelijk benieuwd naar de werkelijkheid en prikken eenvoudig door een beeld heen dat daarvan afwijkt. Maak daarom gebruik van je medewerkers en laat hen hun eigen ervaringen delen, online of in persoonlijk contact met studenten.

3. Zorg voor een aansprekend verhaal

Of je nu wel of niet in het rijtje van favoriete werkgevers voorkomt, jong talent kiest niet per definitie voor een mooie naam, een bekend logo of een gevestigde reputatie. Juist een werkgever die goed kan overbrengen waar zij voor staat en wat diens bijdrage is aan de maatschappij, maakt kans om de voorkeur van een student te krijgen. Werk dus aan je corporate story (en je skills om deze over te brengen) en plaats de student als potentiële werknemer hier midden in. Je zult zien dat het de juiste studenten enthousiasmeert.

Een succesvol wervingsproces

Een aantrekkelijk employer brand overbrengen om studenten te werven is essentieel, maar niet gratis. Het vraagt manuren en financiering. Je hebt dus voldoende support en bijbehorend AMC budget nodig. Overtuig je organisatie daarom van de essentie van employer branding binnen campus recruitment. Een argument waar je daarbij niet aan voorbij wilt gaan is dat een student nog een heel werkleven voor zich heeft. Het employer brand dat je opbouwt tijdens diens studententijd, wordt door de student zijn hele leven meegedragen. Het zal niet zo snel veranderen en geeft dus resultaat op de korte én lange termijn. Dat maakt employer branding vooral tijdens de campusfase van het recruitmentproces erg waardevol. Voor jou, voor je collega-recruiters die zich richten op de werving van personeel met ervaring en dus voor je organisatie. En met bovenstaande 3 stappen leg je de basis voor een succesvol wervingsproces.

In mijn volgende blog ga ik in op wat een Employer Value Propostion is en waarom dit zo belangrijk voor je bedrijf is.

Over Natural Talent

Natural Talent heeft als campus recruitmentpartner jarenlange ervaring in het ontwikkelen van unieke Employer Value Propositions, die we vervolgens omzetten in een Employer Brand. We behalen successen voor klanten als Bosch, TMC, SCA en 2at. Ook jou helpen we graag! Benieuwd hoe? Ontdek hoe wij te werk gaan of neem contact op met Sebastiaan!

Geplaatst door: Sebastiaan van Haren

Sebastiaan is een eigenwijze Campus Recruitment expert met een groot hart. Dat zie je terug in alles dat hij doet. Dit uit zich als hij samen met opdrachtgevers van Natural Talent werkt aan een onderscheidende campus recruitment strategie, maar ook privé. In zijn werk zie je overgave, betrokkenheid en een drang om dingen net wat anders te doen dan de norm voorschrijft. Daarin zit namelijk de onderscheidende waarde die hij graag met je opzoekt.

Word een favoriete werkgever!

Hoe zorg je ervoor dat hoogopgeleid talent geïnteresseerd is in een carrière bij jouw bedrijf? De Candidate Experience speelt hierin een grote rol. Het is de ervaring die de student met jouw bedrijf heeft tijdens het gehele recruitmentproces. Van het eerste contactmoment tot aan diens eerste werkdag. Ons gratis e-book ”Optimaliseer je Candidate Experience!” helpt je jouw Candidate Experience te optimaliseren én geeft je 22 praktische tips!

Gratis downloaden