Recruitment Marketing Traineeship Provincie Utrecht

Een ijzersterke wervingscampagne die resulteerde in niet 17, maar 30 aangenomen trainees.

HomeCasesRecruitment Marketing Traineeship Provincie Utrecht
Recruitment Marketing Traineeship Provincie Utrecht | Recruitment Marketing

Resultaten

65 inhousedag deelnemers
332 kwalitatief goede sollicitanten
30 geweldige trainees

Introductie Provincie Utrecht

Provincie Utrecht werkt keihard om ervoor te zorgen dat iedereen binnen de provincie fantastisch kan wonen, werken en leven. Om bij te dragen aan deze missie, biedt de provincie een tweejarig traineeprogramma, waarin jong talent de kans krijgt om zichzelf zowel als werknemer als persoon te ontwikkelen binnen verschillende maatschappelijke thema’s. Met een combinatie van werken aan opdrachten in de praktijk én een persoonlijk ontwikkelprogramma samen met andere trainees, doet jong talent werkervaring en kennis op en krijgen zij de kans om te groeien naar een reguliere functie binnen de Provincie.

Introductie Provincie Utrecht

Uitdaging

De provincie Utrecht had 17 zeer diverse trainee-posities waarvoor ze geschikte hbo- en wo-talenten zochten. Traditionele wervingsmethoden leverden niet de gewenste kandidaten op en het vinden van de juiste kandidaten bleef een uitdaging. Het projectteam besloot hun strategie te herzien en koos voor een innovatieve benadering om op te vallen en potentiële kandidaten te overtuigen van de toegevoegde waarde van het traineeship.

Uitblinken in de menigte

Hoogwaardig beeldmateriaal is van cruciaal belang voor een effectieve online wervingscampagne, vooral wanneer je jong talent met een visuele voorkeur wilt aanspreken. Daarom hebben we een fotoshoot en videoproductie georganiseerd met zes trainees van de provincie Utrecht, die gezamenlijk het gezicht vormden van de nieuwe generatie trainees. Door echte beelden van trainees en een authentieke weergave van de organisatie en haar cultuur kunnen kandidaten zich goed identificeren met het traineeship, wat hun interesse en motivatie om te solliciteren vergroot. Het resultaat zijn beelden die direct de aandacht van potentiële trainees trekken en hen nieuwsgierig maken voor zowel het traineeship als de organisatie.

Uitblinken in de menigte

Samen komen we verder

Een doordacht concept maakt een recruitment marketing campagne voor een traineeship niet alleen effectiever maar ook aantrekkelijker. Voor de provincie Utrecht hebben we de werkcultuur en het traineeprogramma gepositioneerd vanuit de propositie “Samen komen we verder”. Dit concept legt de nadruk op samenwerking, gedeelde doelen en inclusiviteit, bovendien weerspiegelt het de kernwaarden van de provincie. Trainees werken samen met ervaren professionals aan belangrijke projecten en ontwikkelen daarbij hun vaardigheden. Bij de provincie Utrecht groeien trainees samen en zetten ze de eerste stappen in hun carrière.

Dit concept werd de rode draad van de wervingscampagne. We ontwikkelde  een landingspagina met authentieke verhalen van trainees die de boodschap ondersteunen en creëerde een eenduidige visuele stijl van alle communicatie-uitingen. Hierdoor werden de waarden van de provincie herkenbaar en aantrekkelijk voor potentiële trainees.

Samen komen we verder

Inhousedag

Het traineeship bij de overheid: voor velen een onverwachte keuze. Toch worden kandidaten steeds weer geraakt door het enthousiasme en de passie van overheidstrainees, zelfs degene die dit niet hadden verwacht. Daarom organiseerden we als onderdeel van onze recruitment marketing campagne voor de provincie Utrecht een inhousedag. Hier kregen potentiële trainees de kans te ontdekken waarom een carrière bij de overheid, en specifiek bij de provincie Utrecht, een uitstekende start van hun carrière is.

De inhousedag was een groot succes. In plaats van de beoogde 30 deelnemers, verwelkomden we maar liefst 65 nieuwsgierige talenten. Het feit dat veel van hen later solliciteerden voor het traineeship, laat zien hoe effectief de inhousedag was in het enthousiasmeren van de kandidaten. Missie geslaagd!

Inhousedag

Wervingscampagne

De provincie Utrecht zocht trainees voor 17 verschillende vacatures. Om de kandidaten niet te belasten met de keuze uit 17 posities, hebben we de vacatures ingedeeld in drie hoofdthema’s:

  • Beleid & bestuur
  • Klimaat & natuur
  • Mobiliteit & techniek

Daarnaast gaven we kandidaten een vierde optie aan: ‘Help mij kiezen’. Bedoeld voor jong talent dat nog niet precies weet wat bij hen past. Een keuze waar veel studenten en net afgestudeerd talent mee worstelt. Wij namen hiermee een flinke drempel weg.

Onze recruitment marketing campagne voor het traineeship van de provincie Utrecht bestond uit drie fasen: bewustwording, kennismaken en solliciteren. Dit stelde ons in staat om de interesse stapsgewijs op te bouwen. In de bewustwordingsfase gebruikten we advertenties en social media. Tijdens de kennismakingsfase legden we de nadruk op verdieping via de landingspagina, ervaringsverhalen en een inhousedag. In de solliciteerfase haalden we de kandidaten definitief over de streep.

Deze aanpak, met focus op het perspectief van de kandidaat, resulteerde in veel sollicitaties. Een grote groep kandidaten solliciteerden per thema, maar bijna 42% vroeg om hulp bij hun keuze. Door de overvloed aan uitstekende kandidaten werd de selectie een uitdaging. Uiteindelijk zijn er niet 17, maar zelfs 30 trainees aangenomen. Een resultaat waar wij heel trots op zijn.

Wervingscampagne

Wat zegt de klant

Super tevreden over onze plezierige samenwerking met Natural Talent.  Ze hebben in korte tijd een mooie wervingscampagne voor ons traineeship ontwikkeld. De campagne heeft in een lastige arbeidsmarkt geleid tot heel veel sterke kandidaten. Dit overtrof onze verwachtingen. Het team van Natural Talent heeft veel kennis en ervaring met de doelgroep. Ze denken mee, zijn proactief, makkelijk te bereiken en oplossingsgericht. De samenwerking met Lisanne was erg plezierig, ze heeft proactief meegedacht met onze landingspagina en de inhousedag. Wanneer iets niet kon, zorgde zij ervoor dat het wel kon. De korte lijnen, haar professionaliteit en het persoonlijk contact waren hierin erg prettig.
Provincie Utrecht
Klaske Sikkes

Voor de statistiekfanaten

1,4 miljoen weergaven van advertenties aan de doelgroep
22.000 bezoeken van potentiele trainees aan de website
76% méér posities ingevuld dan beoogd
Section conversion background
Wil jij dit ook, of wil je simpelweg even sparren over jouw uitdaging? Laten we kennismaken.

Wil jij dit ook, of wil je simpelweg even sparren over jouw uitdaging? Laten we kennismaken.

Met een bewezen aanpak en een team dat enthousiast voor je klaar staat is slimmer werven nog nooit zo eenvoudig geweest. Erik helpt je graag.